تاریخ : جمعه, ۷ آذر , ۱۳۹۹ 12 ربيع ثاني 1442 Friday, 27 November , 2020
0
خالق کاشانیِ اثر (تراژدی) در سالانه هنر معاصر پرسبوک ؛

وظیفه من ساختن و ارائه دادن و تاثیرگذاری روی آدم هاست

  • کد خبر : 2531
  • 20 آبان 1399 - 17:39
وظیفه من ساختن و ارائه دادن و تاثیرگذاری روی آدم هاست

علی اعتبار یکی از چند هنرمندی است که در شهر خودش کاشان، اثری با نام ( تراژدی ) در مدیون چیدمان برای دهمین سالانه ی هنر معاصر پرسبوک خلق کرد. تراژدیِ علی اعتبار در مسیر ورود تماشاگر به خانه تاریخی صاحب و بازدید از نمایشگاه پرسبوک دهم، کار دوم بود.

کاشان آنلاین : او در گفت و گویی با تمجید از برگزاری این رخداد هنری در کاشان گفت: به نظرم اتفاق خوبی بود که با ۱۰ سالگی خانه منوچهری تطبیق خوبی داشت تا با حضور آرتیست های ملی و بین المللی و کاشانی های مقیم تهران که به شهرشان برگشته اند و همگی نیز در حوزه هنر معاصر  کار می کنیم، ضمن ایجاد چیدمان های در یک خانه تاریخی در شهر کاشان در قالب خلق اثر، دور هم جمع شویم و درباره نظرات و ایده های خلاقانه‌ی خود تبادل نظر و گفت و گو کنیم.

وی نحوه ی حضور خود در این رخداد هنری را چنین شرح می دهد:

با من تماس گرفتند و گفتند مایلی در این رویداد حاضر باشی؟ جواب دادم باید فضا را ببینم.  یک روز آمدم و فضای خانه صاحب را دیدم و نقطه مورد نظرم را انتخاب کردم و گفتم بدون این که به چیزی دست بزنید یا چیزی را در آن تغییر بدهید روی آن فضا کار می کنم. آمدم و محاسبه کردم که چگونه کارم را ارائه بدهم. کار (تراژدی) را بر اساس فرم خانه و فضایی که داشته و آجرها و نخاله ها شروع کردم. تعدادی حدود۱۰-۲۰ تا کار ریختم روی فضای دست نخورده و مابقی مال همین جاست. سپس کار را شروع کردم که از ایده تا اجرا حدود یک ماه و اندی صرف ایجاد آن شد.

اعتبار با بیان این که تنها نقطه مطلوب من در خانه تاریخی صاحب، همین محل اجرای کارم بود و اگر جای دیگری در خانه نبود، کار نمی کردم می گوید:

همه جای خانه را دیدم ولی این فضا به کار من ارتباط بیشتر و بهتری داشت چون من بیشتر کارم با فضاست و نقطه و فضایی که پتانسیل ارتباط با اثر را دارد استفاده می کنم. من در خانه طباطبایی یا در تیمچه بخشی کاشان و یا در گالری هم که کار می کنم، فضا جوری نیست که فرم مورد نظرم ایجاد و بر پایه معماری سنتی باشد، کاری که در تیمچه بخشی برگرفته از همین یخچال های کاشان است را حالا آمده ام در پرسبوک و روی آن کارکرده ام و به کانسپت رسانده ام.

او درباره پیام و محتوای کار چیدمانی اش در خانه صاحب کاشان در رخداد پرسبوک نیز می گوید:

من این فرم را تقریبا ۶ الی ۷ سال پیش در طراحی ام از یخچال های دوره سلجوقی الهام گرفتم. بعد هم مجسمه آن را ساختم. سپس آمدم و روی آن کار کردم و از ریشه درآوردم و شروع کردم به ساخت یک مجموعه به نام(کوره راه) درباره تغییر ماهیت برخی مفاهیم معنوی در زندگی امروز. مجموعه بعدی ( ما  را به درون خود راه نمی دهند ) بود.کنشی بود درباره مجسمه سازی معاصر ایران که چون من با کار ماده گل –سفال- کار می کنم و ایده پردازی هایم نیز کمی متفاوت است، اجازه نمی‌دادند در گالری کار کنم و به همین خاطر نامش شد، ما را به درون خود راه نمی دهند. این کار دارای حول و حوش ۳۰۰ و اندی اجزا بود که هیچ‌کس نمی‌توانست به فضای فیزیکی آن وارد شود –همان که در تیمچه بخشی نصب شد- چون اگر مابین آنها حرکت می کردند می شکست ولی در تایم دوماهه حدود ۲۰۰ قطعه از آن یا سرقت! و یا شکسته شد. ۸۰ الی ۷۰ قطعه آن ماند که به خانه طباطبایی منتقل شد که حول و حوش ۴۰ تای آن هم در آنجا شکست!

(تزلزل) مجموعه چیدمانی بعدی ام بود که با سفال لعاب فیروزه و از فرم سنگاب‌ها و خمره های قدیمی کاشان الهام گرفتم و سال ۹۸ آن را در گالری ویستا در تهران ارائه دادم که خیلی از آن استقبال شد. تعدادی از آن به خارج رفت و تعدادی نیز از طریق گالری، به مجموعه دارهای ساکن تهران فروخته شد.

.. و اما کار تراژدی که هفتمین کار چیدمان من است. من در کل روی فرم معنادار کار می کنم. به جای این که رئال صحبت کنم یا مثل نقاشی یا فیگوراتیو کار کنم، اصلا حس این نوع کار را ندارم. من در فرم معناگرا، می آیم و یک فرم را می گیرم و با آن کانسپت خودم را خلق می کنم. این مجموعه همان فرم های قبلی است یعنی افول و سقوط برخی مفاهیم و عناصر آسمانی را در عصر ما شرح می دهد.

علی اعتبار همچنین درباره بازخوردها و نظرات مخاطبین کار تراژدی در پرسبوک دهم نیز می گوید: به نظرم کار خوبی بود. نقدهای مثبت و منفی از همه نوع درباره این کار دریافت کردم. وظیفه من ساختن و ارائه دادن و تاثیرگذاری روی آدم هاست.

این هنرمند ۳۱ ساله، درباره گرایش اصلی خود در هنر نیز می گوید: گرایش من مجسمه سازی است و زمانی دانشجوی آن بوده ام. کار اصلی ام نیز چیدمان و هنر معاصر است اما درامدم از مجسمه سازی است و تاکنون در حوزه شهری، مجسمه های دروازه دولت و المان مادر در میدان جهاد را طراحی کرده ام که با سنگ هستند.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=2531

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.