تاریخ : دوشنبه, ۱۱ اسفند , ۱۳۹۹ 18 رجب 1442 Monday, 1 March , 2021
0

(مبارکه) جلوه ای از مقام آسمانی،رفیع و عظمای حضرت صدیقه‌ی طاهره

  • کد خبر : 3033
  • 28 دی 1399 - 17:29
(مبارکه) جلوه ای از مقام آسمانی،رفیع و عظمای حضرت صدیقه‌ی طاهره

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن یثربی

کاشان آنلاین : یکی از نشانه های عظمت و جایگاه ویژه دردانه‌ی خلقت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها نزد پروردگار، اسماء آن حضرت است که نزد خدای متعال ثبت و ضبط شده.

شیخ صدوق از امام صادق علیه‌السلام در بافضیلت و بلندی مرتبه‌ی حضرت صدیقه حدیثی نقل کرده که فهم این حدیث برای آنان که اهل تأمل و تدبر در روایات هستند طلیعه‌ای از عظمت و بلندی این گوهر و دردانه‌ی عالم وجود را نشان می دهد.

امام صادق علیه‌السلام در این حدیث می فرماید: برای حضرت صدیقه طاهره ام ابیها ۹ اسم در نزد خدای متعال ثبت شده. یعنی مقام عندیتِ عندالرب که فوق آن قابل تصور و تعقل نیست. بر اساس این روایت اسماء حضرت صدیقه عندلله است، عِندَ مَلیکِ المقتدر. وقتی اسما او و مقام اسما و نام ها اسما او از یک چنین مقامی  نزد پروردگار برخوردار است، پرسش این جاست که جایگاه اصلی و مافوق تصور بشرِ آن حضرت، آن دردانه‌ی خلقت و فضیلت و کمال نزد پروردگار کجاست؟

آن ۹ اسامی به بیان امام صادق ( فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا )ست.

(مبارکه) یکی از آن اسامی ثبت و ضبط شده است که خدا ذات فاطمه را بدین اسم برای عیسی بن مریم معرفی می فرماید. در روایتی معتبر که شیعه و سنی آن را نقل کرده اند، خدای متعال به عیسی فرمود: (تو مبعوثی که بشارت احمد “پیامبر اخر الزمان” را به مردم بدهی و سپس گفت نسل او از (مبارکه) است.) یعنی حتی قبل از بعثت انبیاء این نام ها در نزد خدا معین و مقرر بوده است.

این مبارکه به چه معناست؟ اول آن که وقتی جلوه‌ی این برکت در نام مبارکه برای انسان روشن می شود که بفهمیم حقیقت نماز چیست. مقام مصلی و نمازگزار چیست. ربط این دو را اگر درک کنیم تازه درمی یابیم که چرا یکی از جلوه های این تحفه‌ی عالم خلقت را خدا در نام مبارکه قرار داده است.

معاویه ابن وهب یکی از رجال، علما و محدثین مکتب شیعه و اصحاب اجماع است. ابن وهب می گوید از امام صادق علیه السلام سوال کردم: بافضیلت ترین و بالاترین عملی که باعث قرب همه بندگان خدای متعال به پروردگارشان می شود چیست؟ فرمود: (بعد از معرفت به خدای متعال چیزی و عملی بالاتر از نماز باعث تقرب به خدا نیست) نماز چیست؟در حدیثی از پیامبر پرسیدند نماز چیست که ایشان فرمودند: (نماز از شرایع دین و باعث رضایت خداست و روش و سیره انبیاست و با همین نماز انسان ها به درجه اولیاء و صلحا می رسند و سپس فرمود: در نماز، هم تسبیح و تکبیر و حمد و تقدیس و هم گفت و گو با خداست) این نماز باعث علو درجات انسان‌ها می شود.

حالا اگر این نماز، نماز امام صادق علیه السلام باشد، آن حضرت به نقل از روایات اهل سنت فرمود: آن قدر در نمازهایم (ایاک نعبد) را تکرار کردم که این آیه را از گوینده آن شنیدم. شیخ صدوق در کتاب ثواب الاَعمال که راوی آن ابی خالدقمّاط است از امام صادق نقل می کند که : (تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها، در هر روز و پس از هر نماز نزد منِ از هزار رکعت نماز محبوب تر است) هزار رکعت نمازی که در آن سوره فاتحه قرائت می شود.

در روایتی پیامبر فرمود: خدای متعال به من گفت (من به تو و امت تو گنجی از گنج های بهشت دادم که همان سوره حمد- فاتحه- است). هزار رکعت نماز را در نظر بگیرید که در این هزار کعت نماز، سوره توحید دارد که محبوب امام صادق است و آن حضرت مقید بود به قرائت سوره توحید. سوره ای که هر کس توحید را یک بار بخواند گویی ثلث قران را خوانده و پاداش و ثواب قرائت ثلث قرآن به او ارزانی می شود. هزار توحید در نماز سیصد و اندی ثواب ختم قران دارد.

این تسبیح حضرت زهرا سلام‌علیهاست که مشتمل بر هزار رکوع و سجود است. نزدیک ترین حالت عبد به خدا همان سجده است که فضیلت آن تسبیح نزد امام صادق از هزار رکعت نماز بالاتر است.

اکنون و با این روایات چه کسی می تواند مدعی شناخت حضرت زهرا سلام الله علیها باشد؟ به راستی آن دردانه و گوهر هستی که باعث اعجاب و تحیر همه انسانهاست، کیست که خدای متعال تحفه ای به نام (تسبیح حضرت زهرا)عنایت می کند؟ و آن قدر در این گوهر برکت می دهد که رأس مذهب شیعه بگوید (این تسبیح از هزار رکعت نزد من بالاتر است)

تمام تجلی حضرت صدیقه طاهره وقتی ظاهر می شود که ایشان پا به صحرای محشر می گذارد، طبق احادیث و روایات معتبر، آن حضرت سوار بر ناقه ای از ناقه های بهشتی است و بر آن ناقه قبه ایست درطرف یمین آن ناقه هفتاد هزار ملک ازمقربین و در طرف شمال آن هفتاد هزار ملک دیگر از مقربین و مقابل آن هفتاد هزار ملک دیگرآن حضرت را همراهی می کنند. زمام آن ناقه به دست کسی است که صد و بیست و چهار هزار پیغمبر نگران اوست، دستی که ابراهیم و موسی و عیسی و حتی خاتم پیامبران صلوات الله علیهم اجمعین چشم به راه و منتظر بودند که صحف و تورات و انجیل و قرآن را از دست او بگیرند یعنی زمام این ناقه در دست جبرئیل است.

مهم این است که بر سر این ناقه قبه ای از نور است که (یری ظاهرها من باطنها و باطنها من ظاهرها داخلها عفوالله و باطنها رحمت الله) همه سیئات عالم در گرو عفو خداست و تمام حسنات عالم ظهور رحمت خداست.حضرت زهرا در قبه ایست که داخل آن عفوالله است یعنی باید به دست او قلم عفو بر تمام سیئات کشیده شود و خارج آن رحمت الله است یعنی هر فیضی از فیاض علی الاطلاق به هر مستفیضی می رسد، واسطه‌ی آن صدیقه طاهره و بازوی ورم کرده آن حضرت است. او در مقام و رتبه ای قرار دارد که فوق آن قابل تصور نیست.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=3033

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.