تاریخ : شنبه, ۹ بهمن , ۱۴۰۰ 26 جماد ثاني 1443 Saturday, 29 January , 2022
1

لقب اعطایی الحرة به حضرت زهرا علیهاالسلام از سوی امیرالمؤمنین عليه‌السلام به دلیل آزادگی و بیان بدون واهمه حق، نشانه جایگاه رفیع ام ابیهاست

  • کد خبر : 4742
  • ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
لقب اعطایی الحرة به حضرت زهرا علیهاالسلام از سوی امیرالمؤمنین عليه‌السلام به دلیل آزادگی و بیان بدون واهمه حق، نشانه جایگاه رفیع ام ابیهاست

سخنران آیین سوگواری صبح روز شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در حسینیه مرحوم آیت الله یثربی کاشان با اشاره به تفاوت نگرش ها به حریت و آزادگی میان معارف دینی و شیعی و معارف غربی گفت: انسان ممکن است آزاد باشد اما آزاده نباشد، لیکن انسان آزاده نفس خود را از تمایلات دنیوی و دست یافتن به مقام و جایگاه از طریق تملق و ابراز ارادت به حاکمان فرومایه پاک و منزه نگه می دارد.

به گزارش کاشان آنلاین، حجت الاسلام والمسلین سید محمد حسین یثربی با بیان این که در مکتب اهل بیت علیهم السلام، آنان همواره کوشیده اند ما را از منجلاب سقوط به گرداب رذایل و نفسانیات رهانیده و در جایگاه کرامت انسانی بنشانند افزود: در تاریخ اسلام اما نمونه های فراوانِ قدرت پرستانی را داریم که از برکناری پست و مقام بیمناک بودند و با خدعه و ابراز ارادت به حاکم جائر، هم تا ابد منفور شدند و هم جامعه اسلامی را تا همیشه به پریشان حالی و اختلاف دچار کردند

وی در بیان چنین نمونه هایی از مغیره ( حاکم و والی کوفه در اواخر عمر معاویه ) نام برد و یادآور شد: چنین شخصی که از افراد مؤثر در واقعه شومِ سقیفه و هجوم به بیت حضرت زهرا علیهاالسلام  نیز بوده است وقتی از زمزمه های برکناری خود توسط معاویه باخبر شد به شام نزد یزید که جوان بود رفت و با تملق و چاپلوسی وی را تنها گزینه شایسته برای جانشینی پدر خویش و نشستن بر تخت خلافت دانست.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که مغیره با این اقدام هدفی جز تثبیت موقعیت خود نداشت تصریح کرد: همین شخص هنگام بازگشت خود به کوفه می گوید من هم معاویه را در چاه عمیقی افکندم که دیگر از آن خلاصی ندارد و هم گرهی در کار مسلمانان انداختم که تا ابد گشوده نخواهد شد.

حجت الاسلام یثربی با تاکید بر این که مفهوم حریت و آزادگی در این واقعه با وصف مقابل آن، طمع شناخته می شود افزود: انسان طماع در اینجا، هم نفس خود را به نابودی می کشاند و هم جامعه را به انحراف سوق می دهد و هم به ارکان قدرت آسیب می زند زیرا به نحوی باعث می شود تا شایستگان از مصادر امور دور بمانند و دردهای جامعه بدون درمان در جای خود باقی باشند.

سخنران آیین سوگواری صبح روز شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام علیها در کاشان با یادآوری این که حضرت سیدالشهداء منتقد و معترض بزرگ چنین رویه ای در حکومت باصطلاح اسلامی معاویه بود یادآور شد: آن حضرت در منا خطاب به حکومت می گوید شما مردم را دو دسته کردید، مردمی که برابر شما اظهار بردگی و اطاعت کنند از همه مواهب بهره مند می شوند و دیگرانی که تن به این زندگی ذلیلانه نمی دهند و لاجرم در تامین زندگی و معاش خود ناتوان هستند.

وی با تاکید بر این که دورۀ سقیفه آغاز بردگی مردم بود گفت: پس از سقیفه حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، به ویژه در آن سخنرانی و خطبۀ معروف دست به رسوایی غاصبان خلافت زد اما متاسفانه همان خطبه و سخنرانی نه تنها توسط برخی جوامع شیعی مهجور و غریب مانده و منابعی برای انتساب خلفای سقیفه به آشنا بودن با روح اسلام و التزام آنان به حریت انسان رجوع می کنند که از اساس جعلی و غیر معتبر است. این در حالی است که والاترین مفاهیم مرتبط با حریت و آزادگی انسان در مکتب اهل بیت علیهم‌السلام وجود دارد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم همچنین در تبیین شرایط حکمرانی پس از شهادت رسول اکرم صلوات الله علیهم اجمعین افزود: پس از درگیری ها و اختلافات شان در سقیفه، قبیله اوس از روی حس رقابت با قبیله خزرج، متحد طیف مهاجرین شدند و با ابوبکر بیعت کردند. در همان زمان قبیله بنی اسلم وارد مدینه شدند و مردم را به بیعت با ابوبکر اجبار کردند و ارعاب و تهدید نیز در دستور کار قرار داشت.

حجت الاسلام یثربی در تشریح چنین سیاست هایی از سوی غاصبان خلافت تصریح کرد: آنان که در برابر خطبه افشاگرانه حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در دفاع از خلافت امیرالمؤمنین و حق آن حضرت ناتوان و تسلیم بودند، در مقابل از مردان جامعه اسلامی با زور و تهدید و ارعاب بیعت می گرفتند و زنان انصار را نیز با تطمیع و پرداخت پول به سمت خود می کشاندند چرا که بنی امیه با ابزار پول و امکانات مالی پشت جریان سقیفه قرار گرفته بود.

سخنران آیین سوگواری صبح روز شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در کاشان ادامه داد: با این حال برخی از زنان آزاده و آراسته به صفت حریت در بین انصار و مردم مسلمان مدینه که در برخی منابع تاریخی شیعی از دو نمونه از آنان (حسرة) و(ام فروة) یاد شده، هم با شجاعت و مقاومت پس از واقعه سقیفه در برابر کسانی که خواستند جریان اهل بیت را پس از شهادت رسول اکرم خاتمه یافته اعلام کنند ایستادند و هم با وجود دستگیری و شکنجه خود، مردم را تشویق می کردند تا با امیرالمؤمنین علی علیه السلام بیعت کنند.

حجت الاسلام یثربی ادامه داد: در چنین شرایطی روشن می‌شود که جایگاه حضرت زهرا علیهاالسلام که بدون واهمه حق را بیان کرده و باطل را آشکار ساختند چه جایگاه رفیعی است و امیرالمؤمنین عليه‌السلام به ایشان لقب الحرة را اعطا نمودند.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=4742

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.