تاریخ : سه شنبه, ۵ مهر , ۱۴۰۱ 2 ربيع أول 1444 Tuesday, 27 September , 2022
0

عمل به تکلیف، مهم ترین عنصر در چرایی قیام حضرت سیدالشهداست

  • کد خبر : 5951
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
عمل به تکلیف، مهم ترین عنصر در چرایی قیام حضرت سیدالشهداست

سخنران مجلس سوگواری صبح روز تاسوعا در کاشان با طرح این پرسش که براستی هدف و فلسفه حضرت اباعبدالله‎الحسین از برپایی نهضت عاشورا چه بود گفت: عمل به تکلیف مهم ترین عنصری است که در چرایی قیام آن حضرت و شهات مظلومانه خود و فرزندان و اسارت جانسوز اهل بیتش به چشم می‌خورد.

به گزارش کاشان آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن یثربی که در صحن زیارت حبیب بن موسی سخن می‌گفت با بیان این که برخی علمای بلندمرتبه و بزرگان علمیِ حوزه، در برخی تحلیل‌ها انگیزه حرکت سیدالشهداء بر علیه دستگاه یزید را تشکیل حکومت دانستند افزود: این عده پس از آن که دریافتند، عقیده‌شان دور از واقعیت است برای توجیه عقیده خود گفتند آن حضرت از شهادت خود بی خبر بودند و نمی‌دانستند عاقبت قیام‌شان چه خواهد شد،در حالی که اصل و اساس نهضت حضرت اباعبدالله، عمل به وظیفه در جهت ممانعت از انحراف دین جدش به دست دستگاه بنی‌امیه بود.

استاد سطوح عالی و خارج فقه واصولِ حوزه علمیه قم با بیان این که یزید در صدد تبدیل خلافت به سلطنت بود یادآور شد: این بدعت گذاری از سوی یزید و احساس خطر امام حسین علیه‌السلام از سقوط جامعه اسلامی پس از این رخداد باعث شد تا ایشان به قیمت شهادت خود و یارانش، مشروعیت راس هرم یعنی یزید را نشانه رفته و مورد سئوال و پرسش و تهدید قرار دهد.

وی با برشمردن گروههای عمدۀ مخالف با برپایی نهضت حضرت اباعبدالله تصریح کرد: این سه دسته در وهله نخست شامل افراد حکومت و عوامل دستگاه یزید هستند که طبیعتا جز خصومت دشمنی با اهل بیت و قیام امام حسین از آنان انتظاری نیست و در وهله دوم شامل عافیت‌طلبانِ ترسو و اهل سکوت و مداراست و دسته سوم نیز شامل محبین و دوستداران اهل بیت مانند ابن عباس و ام‌سلمه است که سیدالشهدا به شکل صریح و شفاف فلسفه قیام خود را با آنان در میان گذاشت.

حجت‌الاسلام سید محمدحسن یثربی با اشاره به این که سیدالشهداء برای هر گروه برخورد و پاسخی دارند، یادآور شد: امام حسین در برخورد با دسته نخست،با بیان آیه ۴۹ سوره یونس به آنان این گونه می گویند که من را با شما کاری نیست و لذا شما نیز من را آسوده بگذارید و مزاحم من و افعال و رفتار من نشوید و این همان عبارتی است که آن حضرت به «مروان حکم» نیز که در نامه‌ای معاویه را انذار داده بود حسین داعیه تشکیل حکومت دارد،هم یادآور شد.

وی ادامه داد: امام حسین علیه‌السلام در مورد گروهِ خیرخواهان ترسو و عافیت‌طلبِ گریزان از جنگ و جهاد و به ظاهر همراه که مدام به ایشان اصرار می کردند این مقاومت و تسلیم ناپذیری پایان خوشی ندارد، تنها به این جمله اکتفا می کردند که هر طور خداوند بخواهد، همان خواهد شد.

سخنران مجلس سوگواری صبح روز تاسوعا در کاشان با اشاره به گروه سوم که شامل شمار زیادی از یاران و دوستداران اهل‌بیت نظیر عبدالله ابن‌عباس و ام سلمه همسر حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه می‌شد،خاطرنشان کرد: ابن عباس از جمله افراد این گروه دلسوز و واقعا محب اهل بیت بود که سیدالشهدا بسیار صریح و روشن اهداف و انگیزه های خود از قیام علیه یزید را برای آنان شرح داد.

حجت‌الاسلام یثربی افزود: بنا به اقرار و تصریح ابن‌عباس در محضر امام حسین علیه‌السلام،سپاه شام و دستگاه یزید هم کافراند و هم منافق اند و حسین ابن ‌علی افتخار دین رسول الله است و هیچ فردی در جهان اسلام بالاتر از ایشان نیست.

استاد سطوح عالی و خارج فقه واصولِ حوزه علمیه قم ادامه داد: پس از ایراد این سخنان از سوی ابن عباس،سیدالشهداء می فرماید اهل شام و فریب‌خوردگان حکومت یزید مانند قوم بنی‌اسراییل هستند که ۷۰ پیامبر را در یک روز کشتند، اینها شیاطینی هستند که اطاعت خدا را ترک کردند.

سخنران مجلس سوگواری صبح روز تاسوعا در کاشان در بخش دیگری از سخنان خود،محرم را ماه حضرات اهل‌بیت دانست و تصریح کرد: این خیمه ها و سوگواری ها احیای امر اهل‌بیت است، چنانچه امام معصوم در روایتی فرمود کسی که در مجلس احیای امر اهل بیت حاضر شود در روز قیامت که همه دلها مرده است، دل او سرزنده و شاداب خواهد بود.

 

جهت مشاهده گزارش تصویری این مراسم اینجا کلیک کنید

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=5951

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.