تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024
0

یک عکس، یک شرح/ ۴۳ سال پیش، هما و حمید در چهل‌جریب

  • کد خبر : 8523
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۳
یک عکس، یک شرح/ ۴۳ سال پیش، هما و حمید در چهل‌جریب

مهدی سلطانی‌راد/ فوتبال ایران در سالهای نخست انقلاب متاثر از مفاهیم مردمی ناشی از تغییر رژیم سیاسی بود. از فردای ۲۲ بهمن ۵۷ اسلامی شدنِ همه چیز به فوتبال هم سرایت کرد اما فوتبال شانس آورد که از گزند حملات برخی انقلابیون تندرو که (این ورزش غربی است و رژیم سابق برای تخدیر جوانان آن را گسترش داد و اکنون باید بساطش برچیده شود) ایمن ماند.

«فوتبال مردمی» به نوعی شرط ادامه حیات فوتبال ایران از سال ۵۸ تا اواخر دهه ۶۰ بود. ماجرا هم از این قرار است که تیم‌های باشگاهی قدر و محبوب فوتبال ایران در این مقطع و در موقع تعطیلی مسابقات فوتبال باشگاههای تهران (مثلا اواسط هفته) برای بازی‌های دوستانه به شهرستان‌ها می‌رفتند تا شور و شوق فوتبال تنها در پایتخت خلاصه نشود.

روایت است که پرسپولیسِ سال ۶۵ بدعوت شمالی ها، در یک روز سه بازی دوستانه در گیلان برگزار کرد و به جای دستمزد با گونی‌های برنج! به تهران بازگشت.

حکایت استقلال هم همین بود و آبی‌ها در آن سالها با ناصر حجازی، چنگیز، بیانی‌ها، حاجیلو و .. بارها در شهرستان‌ها رقابت دوستانه برگزار کردند. نشان به آن نشان که در آن دوران، استقلال سال ۶۳ در کاشان برابر پاس آزاد به‌ میدان رفت و پرسپولیس هم در سالهای ۵۸، ۵۹ و ۶۱ در ۴ بازی به میزبانی چهل جریب برابر رقبای کاشانی حاضر شد.

.. و اما تصویری که می‌بینید نشان می‌دهد در دهه ۶۰، فقط سرخابی‌ها به کاشان نیامدند و پای تیم معروف و منظم و دوست‌داشتنیِ «هما» هم به چهل‌جریب برای بازی دوستانه باز شد.

این عکس، هما (تیم آبی‌پوش و ایستاده) را در برابر تیم «کارگران محلی کاشان» نشان می‌دهد. این بازی عید فطر سال ۶۰ و در زمین تازه چمن شده چهل جریب برگزار شد. همایی ها اگر در عکس دقیق شوید، با ستاره‌هایی مانند حمید علیدوستی، هادی نراقی، احمد سنجری، سهام‌الدین میرفخرایی، امان الله نقدی، محمود نقوی و .. به دیدار کارگران محلی آمدند.

این رقابت در نهایت با وجود گل عباس مقدم از روی نقطه پنالتی برای میزبان، ۵ بر ۱ به سود هما پایان یافت.

کارگران محلی کاشان، نشسته از راست: محمد آقاجانزاده، محمد خادم الحسینی، علی سیاح، محمد مقدم، علی فرشی، حسین راحمی، حسین حسن زاده، عباس مقدم، حبیب خادم الحسینی، محسن راگردی،اصغر فاتحی

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=8523

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.