تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024
0

کهرم: عَلَمی که اعتماد برای حفاظت از محیط زیست برافراشت، نباید بر زمین بیفتد/ درویش: مرحوم اعتماد، با تلاش و برای حفظ منابع آب و خاک توانست کارخانۀ بشدت آلایندۀ سرب در کاشان را تعطیل کند

  • کد خبر : 8443
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۶
کهرم: عَلَمی که اعتماد برای حفاظت از محیط زیست برافراشت، نباید بر زمین بیفتد/ درویش: مرحوم اعتماد، با تلاش و برای حفظ منابع آب و خاک توانست کارخانۀ بشدت آلایندۀ سرب در کاشان را تعطیل کند

دو کارشناس و چهره شاخص حوزه محیط زیست، عصر جمعه در آیین بزرگداشت روانشاد خسرو اعتماد در تالار شهر کاشان، با یادآوری اقدامات و تلاش‌های مستمر وی در حوزه حراست از میراث طبیعی کشور، خواستار ادامه راه آن کنشگر فعال حوزه محیط زیست شدند.

به گزارش کاشان آنلاین، اسماعیل کهرم با بیان اینکه کار خسرو اعتماد در زمینه محیط زیست،کارستان بود افزود: جوانانی که در این سالها با تلاش اعتماد سواد محیط زیستی پیدا کردند و مردان باشرافت سبزپوش اداره محیط زیست که امشب با لباس خدمت به احترام خسرو اعتماد آمده اند،نشان می‌دهد تلاش‌های او بی ثمر نبود.

وی با اشاره به اینکه خسرو اعتماد پدر جمعیت کویر سبز بود یادآور شد: این عَلَم نباید بر زمین بیفتد وشما کاشانی ها با کمک کسانی مانند دکتر اسلامی که یار غار اعتماد بود، باید علم جمعیت را برافراشته نگه دارید و خدا نکند که بشنویم این علم پایین گذاشته شد.

بوم‌شناس و کارشناس حوزه محیط زیست ادامه داد: ما برای رونق همان سالن جلسات کویر سبز داوطلب می‌خواهیم تا نشان بدهید به شهرهای دیگر که این تشکل نامدار و پرتلاش، در کاشان همچنان سرزنده و پویاست.

اسماعیل کهرم با بیان اینکه اعتماد نشان داد که برای حفاظت از میراث طبیعی،مهم نیست این شهر کجا و جمعیت چقدر باشد افزود: مهم این است که حرکت‌هایی شبیه کویر سبز کاشان در شهرهای مختلف ایران تاسیس شود و جوان‌هایی باشند که دغدغه محیط زیست دارند.

محمد درویش، دیگر کارشناس و کنشگر برجسته محیط زیست کشور نیز در این مراسم گفت: امروز بچه های کنشگر زاگرس که بخشی از جنگل های‌شان دارد در آتش می‌سوزد و در حال مقابله با آتشِ آنجا هستند و کنشگرانی از فارس برای درگذشت خسرو اعتماد پیام می‌فرستند و این یعنی آنکه خسرو اعتماد یکی از ثروتمندترین آدم های ایران است و ثروت و سرمایه‌ای دارد که ماهرترین سارق هم نمی تواند آن را برباید.

وی با بیان اینکه روح بلند خسرو اعتماد عزیز در اینجا حضور دارد و ما را می پاید افزود: من و آقای کهرم هر موقع به کاشان آمدیم با دعوت آقای اعتماد بود اما این اولین نوبت است که به کاشان می‌آییم ولی آقای اعتماد نیست،همان کسی که قلب سبزش برای مایملک طبیعی کاشان و آران و بیدگل و کرکس و ایران می‌تپید.

این کارشناس و کنشگر برجسته محیط زیست، با اشاره به اینکه باید بکوشیم راه سبز خسرو اعتماد را ادامه دهیم یادآور شد: بزرگترین کار برای شادی آن مرحوم آن است که برای حفط مایملک کوه و طبیعت تصمیم بگیریم هنگام خرید بجای کیسه نایلون و پلاستیکی، از کیسه پارچه ای استفاده کنیم و بجای لیوان‌های یکبار مصرف،ماگ شخصی همراه داشته باشیم و تصمیم بگیریم برای ترددها از وسیله موتوری استفاده نکنیم و اگر مقدور است پیاده روی و از دوچرخه و وسائل حمل ونقل عمومی استفاده کنیم.

درویش با بیان اینکه خسرو اعتماد در این سال‌ها بیش از هر چیز درخت کاشت و آبیاری کرد گفت: اعتماد مرد شجاعی بود و طوری رفتار می‌کرد که گویی طبیعت وکوه و رود خط قرمزش هستند و یادمان نمی‌رود که برای جلوگیری از تداوم فعالیت کارخانه بشدت آلایندۀ سرب در کاشان بسیار تلاش کرد و توانست برای حفظ منابع آب و خاک و کاهش بار آلایندگی هوا، این کارخانه را تعطیل کند.

وی ادامه داد: اگر اعتماد را دوست داربم باید با استقرار صنایع آب‌بر و آلاینده در منطقه کاشان مقابله کنیم، آن هم در منطقه‌ای که بر اثر ناترازی آبخوان‌ها و برداشت بی‌رویه از سفره های زیرزمینی، با طولانی‌ترین شکاف وحشتناک در ایران (دشت طاهرآباد) به طول ۷۳ کیلومتر روبرو شده است.

معاون پیشین سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کاشان باید قطب تمدنی و میراث طبیعی ایران باقی بماند، تصریح کرد: فرهیختگان کاشان باید تلاش کنند تا کسب وکارهای هوشمندی در منطقه معرفی شوند که محتاج به منابع اندک آب در کاشان نباشند و کاشان به‌علت جلوه های منحصربفرد فرهنگی و تاریخی و طبیعی‌اش و با ارتقای زیرساخت‌های گردشگری می‌تواند در پیشبرد صنعت بدون آلاینده پیشگام باشد.

درویش افزود: سزاوار نیست قطب پایداری مانند نطنز و کاشان و اصفهان و بخشی از حوزه آبخیز زاینده رود یعنی کرکس‌کوه را اجازه بدهیم که همچنان به تاراج برود و نباید شاهد باشیم که روزانه ۴۵۰ کامیون سنگ از جایی که می‌تواند ۲ میلیارد متر مکعب آب برای اصفهان مرکزی بیافریند،به ورطه نابودی افتد.

این کارشناس و کنشگر برجسته محیط زیست ادامه داد: هرکس ایران و اصفهان و کاشان و بادرود را دوست دارد باید یادش باشد که از نشانه های این دوست داشتن آن است که همه تلاش کنیم تا کل منطقه کوهستانی آران و بیدگل به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت ملی شود و آرزوی خسرو اعتماد هم همین بود. مرد بزرگی که معتقد بود اگر خواهان روشنایی منزلت هستی روشنایی کوچه باید حفظ شود.

همچنین در این آیین، سیف الله امینیان مدیرکل پیشین میراث فرهنگی استان اصفهان در سخنانی، با ابراز تاسف از درگذشت خسرو اعتماد گفت: من و ایشان هم‌شاگردی دوره دبیرستان و سپس در دوره خدمت سربازی نیز با هم همراه بودیم و بعدها در محل سکونت نیز همسایه شدیم و این قرابت و همزیستی و رفاقت بنده با این مرد شریف سابقه طولانی دارد.

وی ادامه داد: سخن گفتن از مرحوم اعتماد در این مراسم برایم بشدت دشوار است اما در یک جمله، خسرو اعتماد انسان شجاعی بود که برای حفاظت از محیط زیست با مدیران و مسئولان بحث می کرد و ترسی نیز از به‌خطرافتادن منافع شخصی خود نداشت.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=8443

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.