تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024
1

کسی که رابطه خود را با خدا اصلاح کند، اهل دروغ و خیانت و ناراستی نیست

  • کد خبر : 8336
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
کسی که رابطه خود را با خدا اصلاح کند، اهل دروغ و خیانت و ناراستی نیست

خطیب نماز عید سعید قربان کاشان، با بیان اینکه انسانها معمولا در زندگی در پی سه خواسته «آراستگی ظاهری و تامین امر معاش و حسن ارتباط با مردم هستند» گفت: حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در حکمت ۴۲۳ نهج البلاغه در کلامی کوتاه و حکیمانه و نورانی راهها و طرق رسیدن به این خواسته ها را شرح داده است.

به گزارش کاشان آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن یثربی در تشریح این بند از نهج البلاغه افزود: امیرالمومنین علی علیه السلام،نخست می فرمایند کسی که ظاهر آراسته می‌خواهد باید باطن و درون خود را هم اصلاح و آراسته کند که در این صورت خداوند با عنایت خود ظاهر آن فرد را نیز آراسته می کند.

وی ادامه داد: امیرالمومنین علی علیه السلام در قسمت دوم می فرمایند کسی که برای دین و آخرت خود کار و تلاش کند، خداوند معاش و دنیای او را هم تامین و آباد می‌نماید چرا که اگر به دستورات دینی بنحو صحیح و درست عمل شود دنیای انسان هم آباد می شود.

خطیب نماز عید قربان کاشان یادآور شد: خدا در قرآن می فرماید کسی که تقوا و پرهیزکاری پیشه کند راه رهایی از مشکلات بر او هموار و از جایی که گمان نمی برد، خداوند رزق و روزی او را تامین می کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن یثربی تصریح کرد: اگر گاها می بینیم افرادی اهل این توصیه ها هستند اما زندگی دنیوی آنها گرفتار تباهی است، یا دین را به تمام و کمال نشناخته اند و به بخشی از آن بسنده کرده اند یا نتیجه اعمال سابق خود آنها و آثار وضعی سوءاعمال و رفتار گذشته خویش را درک می کنند و یا درگیر آزمونهای الهی برای ترفیع مقام و یا امور دیگری از این قبیل هستند.

وی در بیان سومین طریق و مسیر ارائه شده از سوی امیرالمومنین علی علیه السلام برای نیل به آن سه خواسته انسان گفت: مولای متقیان و امام مظلوم شیعیان در بند سوم حکمت ۴۲۳ نهج البلاغه می فرمایند فردی اگر می خواهد مردم با او رابطه حسنه داشته باشند، باید رابطه خود را با خدا اصلاح و ترمیم کند.

خطیب نماز عید قربان کاشان ادامه داد: کسی که رابطه خود را با خدا اصلاح کند، اهل دروغ و خیانت و ناراستی نیست و در عوض اهل سخاوت و محبت به خلق خداوند است و در این صورت دیگران به او حسن ظن و در نتیجه باعث حسن رابطه آنها با وی می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن یثربی در ادامه همین مبحث، با استتاد به دو آیه شریفه سوره مریم و ابراهیم افزود: خداوند در سوره مریم می فرماید «اِنَ الذّینَ آمَنوا و عَملوالصّالِحات سَیجعلَ لَهم الرّحمنُ ودّا». ثمره و نتیجه ایمان و عمل صالح و ارتباط با خداوند متعال این است که خدای رحمان مهر و محبت چنین انسانهایی را در دل دیگران قرار می دهد و حضرت ابراهیم نیز در دعای خویش برای فرزندانش از خداوند می‌خواهد تا دلهای مردم و جهانیان را به سرزمین مکه معطوف نماید که ثمره آن دعا را می توان در گردهم‌آیی بزرگ حج مشاهده کرد.

وی در بخش از دیگری از خطبه های نماز عید سعید قربان کاشان با تبریک این عید سعید یادآور شد: تاکید بر سنت قربانی کردن در این روز، از سفارت موکد پیامبر مکرم اسلام و حضرات معصومین است و سفارش شده تا افراد متمکن و برخوردار، هرچه در توان مالی دارند برای قرب الهی و همچنین به نیت در اختیار قراردادن گوشت قربانی به افراد نیازمند، این سنت اسلامی را بجای آورند.

خطیب نماز عید قربان کاشان با تاکید بر اینکه روایت و حدیث در استحباب قربانی در عید قربان و عمل به این سنت فراوان است، گفت: مرحوم شیخ صدوق در علل‌الشرایع به نقل از امام صادق علیه السلام آورده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود خداوند این عید را بدین جهت قرار داد که مساکین و نیازمندان که توان تهیه طعام ندارند، از گوشت قربانی استفاده کنند و گرسنه نمانند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن یثربی ادامه داد: در روایتی دیگر به نقل از شیخ صدوق داریم که رسول مکرم اسلام در عید قربان، دو قربانی در نظر می گرفت، یکی را از طرف خود و اهل بیت و ذریه اش و دیگری برای امتش و باز هم در روایتی دیگر از شیخ صدوق در علل الشرایع آمده که امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود اگر مسلمانان می دانستند چه اجر و ثوابی در قربانی کردن نهفته است، از یکدیگر استقراض می کردند تا در ادای این سنت کوتاهی نکنند زیرا در یکی از آثار معنوی این سنت با اولین خونی که از قربانی ریخته می شود، تمام گناهان صاحب قربانی بخشیده خواهد شد.

وی در بخش دیگری از خطبه های نماز عید سعید قربان کاشان، ضمن تجلیل از مقاومت مردم غزه در برابر ارتش رژیم صهیونیستی و همچنین گرامیداشت یاد رییس‌جمهور فقید حجت الاسلام رییسی و همراهانش افزود: انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم آزمونی است که ضمن شرکت پرشور در آن امیدواریم به انتخاب یک فرد شایسته و در نتیجه به رفع مشکلات اقتصادی جامعه و مردم بینجامد.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=8336

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.