تاریخ : پنج شنبه, ۲۶ مهر , ۱۴۰۳ 14 ربيع ثاني 1446 Thursday, 17 October , 2024
0

کاشان نیم گام تا شهر جهانی نساجی فاصله دارد

  • کد خبر : 6974
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱:۴۴
کاشان نیم گام تا شهر جهانی نساجی فاصله دارد

شهرستان کاشان با حضور و بازدید ارزیاب یونسکو تا ثبت شهر جهانی نساجی سنتی یک قدم فاصله دارد.

به گزارش کاشان آنلاین و به نقل از فارس، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان ظهر یکشنبه در حاشیه بازدید و ارزیابی رییس شورای جهانی صنایع دستی در منطقه غرب آسیا از کاشان گفت: این ارزیابی با حضور «سعد القدومی» می‌تواند تسریع‌کننده اهداف میراث در بحث نساجی شود، آن هم با وجود اینکه شهر کاشان به لحاظ دارابودن هنر‌های سنتی مایۀ افتخار است.

علیرضا ایزدی، هنر- صنعت ارزشمند نساجی کاشان را زندگی و اقتصاد این منطقه مهم دانست و افزود: امیدواریم با حضور سعد القدومی در کاشان، گواهینامه ثبت شده و رسمی کاشان (شهر جهانی نساجی سنتی) و پرونده جمع بندی شده کاشان در مدت زمان مقتضی تا پایان نیمه اول سال جاری صادر شود.

وی یادآور شد: صدور این گواهینامه‌ها بر پایه فرهنگ و یک قدمت ارزشمند تاریخی است که این فرهنگ و قدمت را برای نسل‌های آینده ماندگار و به یادگار می‌گذارد.

ایزدی با تاکید بر اینکه ایران با دارابودن صنایع دستی مختلف، بیش از یک سوم رشته‌های زنده دنیا را داراست تصریح کرد: گستره سیاسی جغرافیایی اصفهان به‌عنوان پایلوت اصلی شناخته شده صنایع دستی و هنرهای سنتی و وظیفه ما در برابر آن فرهنگ سازی و معرفی، حفاظت و انتقال بهتر به نسل‌های آینده و پیگیری ثبت آن با همین هدف در حوزه ملی و بین‌المللی با شناسنامه قدرتمند است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه ثبت جهانی هنر قلمکاری در حوزه استان اصفهان را یادآور شد و گفت: ثبت جهانی نساجی سنتی کاشان نیز با توجه به پیشینه ارزشمند و جایگاه آن در حوزه اشتغال، اقتصاد و فرهنگ از دیرباز امری مهم و ضروری بود که پیگیری و مقدمات انجام آن از یک‌سال قبل از طریق اداره میراث فرهنگی شهرستان و اداره کل با جدیت انجام شد و از اولویت‌های معاونت صنایع دستی و وزارتخانه قرار گرفت.

ایزدی حضور امروز ارزیابان و تاییدیه آنها را نیز در کاشان بسیار مهم و ارزشمند عنوان و اظهار کرد: امروز حضور «سعد القدومی» نیز عامل تکمیل و نهایی‌شدن این حلقه است.

وی تاکید کرد: نتیجه ارزیابی‌ کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی و تصویب آن تا سه ماه آینده مشخص خواهد شد که ضرورت این مهم به عنوان نشان (برند) مشهور کاشان و معرفی هر چه بیشتر آن در سطح ملی و بین‌المللی، امید است مایه شادی و خیر و برکت کاشان و مردم این خطه هنرپرور شود.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=6974

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.