تاریخ : چهارشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۴۰۳ 15 ربيع أول 1446 Wednesday, 18 September , 2024
3

کاشان در مسیر توسعه زیرساخت‌های فرهنگی- هنریِ نمایشگاهی و این بار «فضای هنری سوله»

  • کد خبر : 7922
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵
کاشان در مسیر توسعه زیرساخت‌های فرهنگی- هنریِ نمایشگاهی و این بار «فضای هنری سوله»

کاشان سالیانی است که گام به گام در مسیر توسعه زیرساخت‌ها و فضاهای فرهنگی- هنریِ نمایشگاهی توسط بخش خصوصی مشغول حرکت است. در فصل جدید این نوع حرکت‌ها، خانه‌های قدیمی نه چندن تاریخی اما با کالبد آرامش بخش و همچنین کارگاه‌های متروکه که زمانی محل کار و فعالیت مشاغل از یادرفته بودند، به پاتوق ها و نمایشگاه‌های فرهنگی تبدیل می‌شوند.

امروز در اشاره ای مصداقی می‌توان در کاشان “کتابخانه ضرابی، موزه استیو و خانه لوسی، گالری هشت چشمه” و حالا «فضای هنری سوله» را نام برد که توسط «موسسۀ هنرخانۀ هشت چشمه» هویتی دیگرگونه پیدا کرده اند. نمایشگاه های بعضا دائمی و گالری و کتابخانه، آن هم در دل بافت تاریخی کاشان.

«فضای هنری سوله» در گوشه‌ای از بافت قدیمی خیابان غیاث‌الدین جمشید، از ۲۵ مرداد سال جاری پذیرای بازدیدکنندگان از نمایشگاه شماری دست‌بافته ها،دست‌دوخته‌ها و منسوجات سنتی از ایران قدیم شد. مجموعه‌ای زیبا و دیدنی که به همت و سعی و تلاش خانم هما ضرابی از فعالان فرهنگی و میراثی شهرستان طی سالها گردآوری شده و اکنون با کمک و همراهی برادران روشن‌بخت در معرض تماشا قرار گرفته است.

حسن روشن بخت، مدیر این مجموعه در توضیح ماجرای ایجاد «فضای هنری سوله» می گوید:

فضای اینجا با مساحت حدودا ۳۰۰ متر خشتی اما شبیه سوله است و در گذشته های دور کارگاه ورتابی بوده که پس از مدتها به باشگاه ورزش رزمی تبدیل می شود. حدود یک سال قبل به شکل اتفاقی مالک آن با ما تماس گرفت و پیشنهاد فروشش را ارائه داد. خانم ضرابی نیز که فضای اینجا را دیدند تصمیم به خریداری گرفتند و پس از ده ماه عملیات مرمت و بازسازی به وسیله من و برادرم، سازه برای ایجاد یک نمایشگاه دائمی آماده شد و به شکلی درآمد که امروز می بینیم. در گام اول شماری از دست‌بافته‌ها، دست‌دوخته‌ها و منسوجات سنتی از ایران قدیم که سوزن‌دوزی های قدیمی را نیز شامل می شود، در این نمایشگاه در معرض نمایش دائمی قرار گرفت که ممکن است در آینده، موضوع دیگری هم در قالب تجسمی در این مجموعه برپا شود.

وی در توضیح بیشتر پیرامون مدل و قدمت منسوجات، دست‌بافته ها و دست‌دوخته‌های نمایش داده شده در گام اول «فضای هنری سوله» می گوید:

بخشی از این دست‌بافته ها میراث خانوادگی خانم ضرابی است و بخشی دیگر به ویژه سوزن دوزی ها را ایشان به عنوان مجموعه شخصی جمع آوری کرده است. قدمت پارچه‌های سوزن‌دوزی به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد که هنر زنان و دختران عشایر مناطق سمرقند و بخاراست و به رسم این ایلات، دخترهای در آستانه ازدواج این پارچه‌های تزیینی و سوزن‌دوزی های منقش به اشکال مختلف مانند گل و بوته را خلق می کردند تا به داماد هدیه کنند و این‌گونه به معرفی توانایی های هنری خود بپردازند.

به گفتۀ روشن بخت،«فضای هنری سوله» و المان های نمایش داده شده در آن، هر روز از ۵ عصر تا ۹ شب به‌صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان است.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=7922

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.