تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024
0

چهار ماموریت دانشگاه به‌روایت سرپرست جدید دانشگاه کاشان/ سلطانی: استادِ جامعه‌شناسِ دانشگاه باید مشاور شورای شهر باشد

  • کد خبر : 8516
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۷
چهار ماموریت دانشگاه به‌روایت سرپرست جدید دانشگاه کاشان/ سلطانی: استادِ جامعه‌شناسِ دانشگاه باید مشاور شورای شهر باشد

سرپرست جدید دانشگاه کاشان صبح چهارشنبه با حضور در این مجموعه بزرگ آموزش عالی گفت: دانشگاه چهار ماموریت دارد به نام «آموزش، پژوهش، کارآفرینی و پرورش و تربیت دانشجوی متعالی و فارغ التحصیلان و دانش‌آموختگان متعهد» دارد.

به گزارش کاشان آنلاین، بهزاد سلطانی در جمع اساتید و کارکنان دانشگاه کاشان افزود: اگر این ۴ ماموریت به خوبی محقق شود آنگاه دانشگاه کاشان به ویژه در بعد کارآفرینی، از خانم خانه دار تا مردم سطح جامعه از او راضی خواهند بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه اجزای بیرونی و داخلی دارد و داشته ها و وضعیت کنونی دانشگاه باید بررسی شود، یادآور شد: باید شرایط امروز خودمان و ایران را بشناسیم و همچنین مجموعه دانشگاه را چون بالاخره بهترین بچه های کشور کنکور میدهند و دکتر و استاد می شوند و در حقیقت استادان دانشگاه، شیره جان مردمِ پرتوان هستند اما آیا باید آنها در دانشگاه تجمع و تنها مشغول کلاس و انتشار مقاله isi و امور روزمره شوند؟

سرپرست جدید دانشگاه کاشان با تاکید بر اینکه از این دانشگاه باید استفاده بیشتری بشود تصریح کرد: دانشگاه اروپایی اول برای جامعه اطراف خود موثر است. استاد اروپایی اقتصاد امریکا را تغییر می دهد و این یعنی تاثیر دانشگاه در کشورش اما تا الان این اتفاق در کشور ما رخ نداده در حالی که بهترین ها را در دانشگاه داریم اما بر در دانشگاه قفل زده ایم لذا باید در دانشگاه شکوفایی ایجاد و توانها را بارور کنیم و این اتفاق باید رخ بدهد.

بهزاد سلطانی با بیان اینکه دانشگاههای مدرن دنیا منتظر پول نیستند افزود: دانشگاه اروپایی با شرکتهای زیرمجموعه خودش به اندازه سه کشور جمعیت دارند. خیلی از استادان ما در کشورهای دیگر موثرند، منتها ما روزمره شده ایم و قدر خود را نمی‌دانیم.

وی یادآور شد: ما باید دانشگاه را به گونه ای فعال کنیم که اول در ارتباط با بیرون و اطراف کاشان و بعد استان و کشور بتوانیم تاثیر بگذاریم و تبدیل به قطب دانشگاههای کشور شویم، هم در علوم انسانی و فنی و هم در پایه، دانش استاد باید کاربردی شود. در حال حاضر دوستان و اساتید دانشگاه کاشان در سیلک مشغول کاووش هستند یا در باغ فین به مسئولیت اشتغال دارند که اینها رخداد مبارکی برای دانشگاه کاشان است.

سرپرست جدید دانشگاه کاشان ادامه داد: این مقوله تاثیرگذاری دانشگاه در جامعه خیلی ساده است. ساده ترینش این است که در دنیا دانشگاه شرکت تولید می کند و دانشگاه سهام دارد. نمی‌شود شعار بدهیم که باید در فلان رتبه اول بشویم، غربی ها در بحث آموزش عالی رفتند و کار کردند و ما باید به این مسیر البته با مدل بومی فکر کنیم.

بهزاد سلطانی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید استقلال داشته باشد خاطرنشان کرد: دانشگاه نباید زیر فشار وزیر باشد که فلان دستور را اجرا کن و نکن. رییس دانشگاه و استادش، اگر دانشگاه استقلال داشته باشد باید به وزیر پاسخ بدهد و از عملکردش دفاع کند و آنگاه استاد مجبور میشود برای ارتقای خودش فکر کند.

وی یادآور شد: بحث بعدی جریان آزادی دانشگاه است، یعنی فکر انسان تا آزاد نباشد توفیق و تحولی رخ نمی‌دهد، منتها آزادی در فضای کاری خودمان.

سرپرست جدید دانشگاه کاشان با بیان اینکه دانشگاه ذاتا ماموریتش کار سیاست نیست ادامه داد: وقتی در جامعه کمبود کار سیاسی رخ می دهد، این کمبود به دانشگاه منتقل می‌شود. کنش و کار سیاسی نباید در دانشگاه حذف شود، بلکه باید مدیریت شود. مسئله ما در دانشگاه سیاست نیست، اما کرسی های آزاداندیشی باید فعال شود و جریانها بیایند و بحث کنند. وقتی بحث و گفتگو در تلویزیون هست چرا در دانشگاه نباشد؟ کار سیاسی یک صدم کار دانشگاه است، آن هم وقتی ضرورت حکم می کند.

بهزاد سلطانی با اشاره به اینکه همه ماها بالاخره به یک طیف سیاسی گرایش داریم و هر کس بگوید نه، شوخی می کند خاطرنشان کرد: همه ماها سیاسی هستیم ولی باید اختلاف سیاسی را بپذیریم و سازوکار و قاعد بازی را رعایت کنیم که در کرسی های آزاداندیشی این مورد را می شود لحاظ کرد.

به گفته وی اختلاف و دوقطبی شدید سیاسی به جامعه ضرر میزند اما در دانشگاه فضایی آرام میخواهیم تا در این فضای آرام، جامعه شناس بتواند فکر کند و تنگناها و مشکلات جامعه را واکاوی کند و برای درمانش نسخه بپیچد. استاد جامعه شناس دانشگاه باید مشاور شورای شهر باشد. پس ما جامعه شناس برای چه تربیت می‌کنیم؟

سرپرست جدید دانشگاه کاشان یادآور شد: هدف دانشگاه باید تاثیرگذاری مثبت در اقتصاد و جامعه باشد. تاثیرگذاری غیر از انتشار مقاله و رتبه بین‌المللی و اینهاست، بین‌المللی بودن را باید با حفظ کیفیت و توسعه پژوهش و کارآفرینی عمق بدهیم. در دانشگاههای غرب، تعهد و پرورش دانشجو را در فضای ارزشی و فرهنگی یکی از ماموریت خود می دانند، یعنی اینکه از فارغ التحصیل آنها نباید شهرام جزایری و آدم های فاسد و دروغگو دربیابید.

بهزاد سلطانی تصریح کرد: استاد پرکار دانشگاه که توان و تخصص و سوادش در صنعت بکار گرفته شود فرصت شرکت در بگومگوهای تکراری و بعضا سیاسی را پیدا نمی‌کند که یکی از اثربخشی های دانشگاه در اروپا همین است.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: دولت پرشکیان نه ادامه دولتهای آقایان خاتمی و روحانی است و نه دولت رییسی، بلکه دولت اول پزشکیان است آن هم با مختصات خودش، مثلا در این دولت استفاده از تخصص گرایی و شایستگی علمی و فنی و استفاده از آدم های قوی در اولویت است.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=8516

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.