تاریخ : پنج شنبه, ۲۶ مهر , ۱۴۰۳ 14 ربيع ثاني 1446 Thursday, 17 October , 2024
0

پیکان و تصویری دیگر از اولین بچه کاشی‌های معروف فوتبال ایران

  • کد خبر : 8643
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱:۴۱
پیکان و تصویری دیگر از اولین بچه کاشی‌های معروف فوتبال ایران

مهدی سلطانی‌راد/ می‌گویند اولین‌ها همیشه نامشان جاوید است و در ذهن می‌ماند و حالا این حکایت درباره اولین بچه‌کاشی‌های معروف فوتبال ایران یعنی جعفر اشرف کاشانی و حسینعلی کلانی صدق می‌کند.

کاشان آنلاین: سال‌ها قبل از آنکه جواد کاظمیان (اگر البته خود را کاشانی بداند)، مصطفی چترآبگون و بعدها احسان حاج صفی از این شهر و جغرافیا در فوتبال ایران سربرآرند، جعفر اشرف کاشانی و حسینعلی کلانی که به نوعی دوقلوهای شاهینی و پرسپولیسی هستند، با ریشه‌ای از کاشان در سطح بالای فوتبال باشگاهی و ملی ایران چهره شدند.

هر دوی آنها با آنکه زاده تهران هستند اما تبار و اصالت آنها از این خاک است. خوب خاطرم هست حدود دو سال قبل از فوت جعفرخان کاشانی (وی ۱۰ مهر ۹۸ درگذشت) برای گفت وگویی، تلفنی با او تماس گرفتم. به محض اطلاع از اینکه از اهالی کاشان هستم با ذوق و شوق سراغ حال و روز محله میدان‌کهنۀ کاشان را گرفت!

درباره حسینعلی کلانی (مهاجم سریع و موطلایی سابق سرخپوشان) هم گفتنی آنکه، وی نوه حکیم کلانی است که در کاشانِ قدیم طبابت می‌کرد و از ناحیه مادری نیز به خاندان اصیلِ «غفاری کاشانی» متصل است و پدر فرهیختۀ وی (حسنعلی کلانی) نیز طبق وصیت در دارالسلام کاشان مدفون می‌باشد. خودش نیز البته هر جا می‌نشیند اول از همه از کاشان می گوید که بچۀ آنجاست.

جعفر اشرف کاشانی، زاده محله چهارصددستگاه تهران است واز ۱۸ سالگی به عضویت شاهین درآمد و ۶ سال بعد با انحلال موقت شاهین با دیگر همبازیانش مانند بهزادی و آشتیانی و گنجاپور و طاووسی و برادران وطنخواه و البته حسینعلی کلانی راهی پرسپولیس شد.

جالب آنکه شاهینی‌ها، دو سال بعد از حضور در پرسپولیس، سال ۴۸ را در تیم پیکان گذراندند و عکسی که مشاهده می کنید مربوط به همان دوره است. دوره‌ای که احمد خیامی (موسس ایران ناسیونال) برای سروشکل دادن تیم فوتبال این شرکت و البته کمی هم تبلیغ این شرکت، «باشگاه پیکان» را راه انداخت و در این راه از علی عبده مالک پرسپولیس کمک طلبید. بدین ترتیب پرسپولیسی‌ها باتفاق آلن راجرز -غیر از عزیز اصلی و محمود خردبین- سال ۴۸ راهی پیکان شدند و جام دوستی را هم بالای سر بردند و سال ۴۹ همگی مجددا به پرسپولیس برگشتند.

این عکس همان پیکان سال ۴۸ است و جعفر اشرف کاشانی و حسینعلی کلانی (اولین بچه‌کاشی‌های معروف فوتبال ایران) هم در آن حضور دارند.

نکته جالب دیگر این عکس، حضور امیر عابدینی (ردیف جلو، نشسته نفر دوم از راست) با شماره ۲۱ بعنوان بازیکن پیکان است. او بعدها در دولت دهه ۶۰، استاندار خراسان شد و در دهه ۷۰ عنوان رئیس فدراسیون فوتبال و مدیرعاملی پرسپولیس را هم یدک کشید.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=8643

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.