تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ 16 ربيع أول 1446 Thursday, 19 September , 2024
2
داور نخستین جشنواره سراسری تصویرسازی اتاق آبی کاشان:

هنر سهراب سپهری ارائه تصویری عارفانه و انسانی از طبیعت با زبان نقاشی و شعر به جامعه بود

  • کد خبر : 2671
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
هنر سهراب سپهری ارائه تصویری عارفانه و انسانی از طبیعت با زبان نقاشی و شعر به جامعه بود

هنرمند تصویرگر و داور نخستین جشنواره سراسری تصویرسازی اتاق آبی کاشان گفت: سهراب سپهری هنرمند برجسته‌ی معاصری بود که هم در نقاشی و هم در شعر فارسی توانست مرزهای نو و دید باز و روشن تری در این دو عرصه ایجاد کند.

به گزارش کاشان آنلاین، مرتضی سُهی که صبح دوشنبه در نشست خبری این رخداد به میزبانی سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری کاشان سخن می گفت با بیان این که اصل و ریشه هنرها از حیث ایجاد تفکر و به تعالی رساندن انسان چه با تصویر، چه با موسیقی و چه با کلام و شعر یکی است یادآورشد: آنچه هنرمند خلق می کند حاصل درونیات او و هدف و منظوری است که می خواهد به جامعه زمانه خود منتقل کند و سهراب بر اساس چنین رهیافتی، با نقاشی و شعر طبیعتی عارفانه و انسانی به جامعه عصرهای مختلف معرفی کرد.

وی با بیان این که واکنش هنرمند به رخدادهای زمانه اش را می توان در آثار او دید ادامه داد: در آثار کمال الدین بهزاد وکمال الملک به عنوان نوابغ هنر نقاشی ایران در دو عصر متفاوت،آنچه می بینیم به نوعی منعکس کننده ی سبک های آیینی و آداب و رسوم و عرفیات آن عصر و دوره است.

این هنرمند تصویرگر با اشاره به تفاوت دیدگاههای سهراب سپهری با برخی شاعران هم عصر خود در نوع مواجهه با پدیده های سیاسی اجتماعی گفت: برخی به او خرده می گرفتند که چرا در عصر خشونت و ترور از درخت و گیاه می گوید، حال آنکه سهراب با پافشاری بر عقیده خود در آن شعر نو گفت: من قطاری دیدم که سیاست می برد و چه خالی می رفت.

مرتضی سُهی با اشاره به اهداف نخستین جشنواره سراسری تصویرسازی اتاق آبی کاشان افزود: اندیشمندانی ماند افلاطون و سهراب همواره بر اصل زیبایی شناسانه هنر تأکید می کردند، چنانچه این جشنواره می خواهد به پرسش هایی همچون این که زیبایی در هنر تصویرگری چیست و زیبایی شناسی در هنر چه مفهومی دارد پاسخ دهد.

داور نخستین جشنواره سراسری تصویرسازی اتاق آبی کاشان همچنین در ادامه یادآور شد: نقش هنر در انگیزه بخشی و ایجاد دغدغه تفکر در نسل های مختلف کتمان ناپذیر است و امیدواریم جشنواره پیش رو نیز از همین ویژه گی برخوردار باشد.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=2671

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.