تاریخ : پنج شنبه, ۲۲ شهریور , ۱۴۰۳ 9 ربيع أول 1446 Thursday, 12 September , 2024
0

نشستی در حوالی حوزه عکس و سالروز جنبش مشروطه/مقامی: گنجینه تاریخ عکاسی کاشان دارای پتانسیل جذب و جلب گردشگر است

  • کد خبر : 8484
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۶
نشستی  در حوالی حوزه عکس و سالروز جنبش مشروطه/مقامی: گنجینه تاریخ عکاسی کاشان دارای پتانسیل جذب و جلب گردشگر است

مدیر موزه فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان جمعه شب در ویژه برنامه «عکاسان کاشان در دوره مشروطه» گفت: نگهداری سه میلیون نگاتیو عکس در این موزه غنیمت و پتانسیل بزرگی در جهت معرفی بخش دیگری از هویت و تاریخ کاشان است.
به گزارش کاشان آنلاین، امیر مقامی در آمفی تئاتر هتل‌سرای عامری ها با بیان اینکه کاشان از جاذبه هایی چون گلاب و عرقیات و فرش اشباع شده است یادآور شد: گنجینه غنی تاریخ عکاسی کاشان با توجه به پیشرو بودن این شهر در عکاسی،دارای پتانسیل جذب و جلب گردشگر است.

به گزارش کاشان آنلاین، امیر مقامی در آمفی تئاتر هتل‌سرای عامری ها با بیان اینکه کاشان از جاذبه هایی چون گلاب و عرقیات و فرش اشباع شده است یادآور شد: گنجینه غنی تاریخ عکاسی کاشان با توجه به پیشرو بودن این شهر در عکاسی،دارای پتانسیل جذب و جلب گردشگر است.

وی با اشاره به نگهداری سه میلیون نگاتیو عکس در موزه فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان افزود: برخی از فعالان برجسته حوزه فیلم و عکس در پایتخت باور ندارند که کاشان گنجینه ای با عدد فوق الذکر از نگاتیوهای عکاسان پیشرو خود دارد اما واقعیت این است که چنین پتانسیلی در کاشان از سالها پیش و با همت و تلاش و جستجو پدید آمده است.

مدیر موزه فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان در ادامه با اشاره به تاریخ عکاسی در کاشان گفت: میرزا اسدالله هاشم اف، دومین عکاس کاربلد کاشان بوده و عکسی از او بدست ما رسیده که زیر عکس تاریخ  ۱۲۵۲ شمسی درج شده اما هاشم اف دو سال بعد از این عکس متولد شده و این نشان میدهد که عکاس دیگری نیز قبل از میرزا اسدالله در کاشان داریم که از او سه قطعه عکس و یک مهر بنام میرزا عبدالله هاشم اف موجود است و اطمینان داریم چنین عکاسی در کاشان حضور داشته است.

امیر مقامی در ادامه در بیان تاریخ آغاز عکاسی در ایران یادآور شد: روسها در زمان محمدشاه قاجار یک دوربین عکاسی به او هدیه میدهند و این نشانه ییست که می‌شود گفت آغاز حرکت عکاسی در ایران در این دوره است اما عملا عکاسی و گرفتن عکس در ایران که آغازش از دربار است و بعد به سطح جامعه ثروتمند و تجار کشیده می‌شود، در دوره ناصرالدین شاه فعال می شود.

به گفته وی، ملک قاسم میرزا در تبریز اولین شخصی ایرانی است که عکاسی را در ایران آغاز می کند چون تبریز و آذربایجان بعلت نزدیکی به روسیه و گرفتن ادوات عکاسی، همزمان و احتمالا زودتر از تهران در این حیطه فعال می شوند و عکاسی هم از تبریز وارد کاشان می شود که در این بین، خاندان هاشم اف که تاجر عتیقه مابین بادکوبه و کاشان بوده عکاسی را بصورت کامل در سال ۱۲۵۰ شمسی با واردکردن یک دوربین در کاشان آغاز می کند.

مدیر موزه فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان ادامه داد: طی ۴ سال اخیر تلاش کرده ایم در محل خانه اجدادی هاشم اف ها که هم اینکه به پیاده رو و کوچه و آپارتمان، تبدیل شده، حفره ای یک متری ایجاد کرده تا بتوانیم به اتاق کار میرزا اسدالله دسترسی پیدا کنیم.امیدواریم بخش بجا مانده از وسایل و نگاتیوهای ایشان را کشف و به موزه منتقل کرده تا اسناد تصویری جدید و مهمی را به اندوخته های کاشان بیفزاییم ولی متاسفانه تا این تاریخ هنوز تلاش‌های اداری ما به نتیجه نرسید که اگر این اقدام نتیجه دهد و بتوانیم به نگاتیوهای احتمالا سالم دست پیدا کنیم شاید تاریخ عکاسی در ایران هم متحول شود.

در بخش دیگری از این برنامه، مهدیار زمزم پژوهشگر و فعال حوزه فیلم و عکس در گفتاری به معرفی سیدعبدالرحیم تاجر کاشانی از تاجران کاشان در حوالی دوره مشروطه و نیمه فعال در این نهضت پرداخت و در تشریح زندگی وی گفت: جد سیدعبدالرحیم تاجار، از شام به کاشان آمد و در این شهر مستقر شد. مادر سیدعبدالرحیم از طایفه نراقی‌هاست و اقوام پدری اش در تجارت ساعت فعال بودند. او در ۲۵ سالگی(حوالی سال سوم سلطنت مظفرالدین میرزا) به تهران رفت و در کسب و کار و تجارت نوظهور تمبر و کارت پستال فعال شد و در کنار تمبر و کارت پستال،عتیقه و گلاب قمصر و تلفن هم می‌فروخت اما در کار تمبر و کارت پستال مشهور شد چنانچه در مقطعی یکی از ۵ فعال حوزه تمبر در تهران، او بود.

زمزم ادامه داد: عبدالرحیم کاشانی در عهد مشروطیت برای طراحی کارت پستال ها که ابزار کار سیاسی شده بود، آنها را به کشوری مانند فرانسه می‌فرستاد و بعد از مدتی آنها را تحویل می گرفت و از این راه شهرتی به‌هم زد، او در همین دوره که طرفدار مشروطه شده بود توانست با آخوند خراسانی ارتباط بگیرد و همچنان به کار سیاسی علاقه نشان داد و در دوره نایبی ها ابتدا با آنها مخالفت ورزید اما بعدها جذب آنها شد، وی در ادامه با ظهور سردار سپه به سلک طرفداران وی درآمد و جزو ۲۶۰ نماینده ای بود که در مجلس موسسان، به انحلال قاجار و سلطنت رضاشاه پهلوی رای داد و در ادامه در مجالس هفتم و هشتم به عضویت مجلس درآمد و عاقبت در ۸ اسفند ۱۳۰۹ درگذشت.

در بخش دیگری از این برنامه، محمد مهدی نجفی پژوهشگر حوزه تاریخ و مرمت ابنیه، در سخنانی ابتدا به بیان اهداف مشروطیت و تشریح واژه آن پرداخت و در ادامه در شرح سهم کاشانی ها در نهضت مشروطه، از برخی روزنامه نگاران کاشانی و جرایدی که کاشانی‌های طرفدار مشروطه منتشر می کردند یاد کرد و افزود: موبد بیدگلی در دوره استبداد صغیر به روسیه رفت و در جراید آنجا شرح مظالمی که در دوره محمدعلی شاه بر مردم ایران می‌رود را به جامعه روس انتقال داد، میرزا عبدالحسین سپهر، روزنامه حبل المتین که توسط سید جلال الدین کاشانی (مویدالاسلام) منتشر و بعدها انتشارش توسط سید حسن کاشانی ادامه یافت، میرزا علی‌محمد کاشانی با روزنامه ثریا، سید فرج الله کاشانی، سید احمد خاوری کاشانی،(فخرالواعظین) و نظام وفا از جمله شخصیت‌های کاشانی، روزنامه نگاران،وعاظ و سخنوران و جرایدی هستند که در حوالی جنبش مشروطه فعال بودند.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=8484

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.