تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ 16 ربيع أول 1446 Thursday, 19 September , 2024
0

میراث ناملموس هویت فرهنگی کشور است

  • کد خبر : 6794
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
میراث ناملموس هویت فرهنگی کشور است

رییس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: میراث ناملموس هویت فرهنگی کشور بوده و شناسایی و توجه به آن اقتدار فرهنگی را به دنبال دارد.

به گزارش کاشان آنلاین، احمد دانایی‌نیا در آیین رونمایی از لوح ثبت تعزیه شهر مشکات افزود: تعزیه‌خوانی در ایران همزمان با شهادت امام حسین علیه السلام در سال ۶۱ هجری آغاز شد و معماران ایرانی در حوزه میراث ملموس تلاش کردند آن را به رخ کشیده و به عنوان تذکره به آیندگان نشان دهند.

وی اظهار کرد: یکی از رسالت های مهم وزارت میراث فرهنگی توجه به ثبت میراث ناملموس است چون هویت فرهنگی کشور است و مردم با عشق و علاقه به اهل بیت در طول تاریخ شرایطی را فراهم کردند که در هر منطقه متناسب با جغرافیای فرهنگی آنجا مراسم‌هایی منطبق با ساختار اجتماعی و فرهنگی آن منطقه ایجاد شود.

رییس اداره میراث فرهنگی کاشان بیان کرد: تعزیه خوانی در مشکات متناسب با جغرافیای سکونتی این منطقه بوده و بعنوان یکی از جلوه های ماندگار و میراث ارزشمند آیینی در قرن های مختلف در این منطقه برگزار می شده و اکنون در روزهای پایانی فروردین به شکل رسمی ثبت شد.

دانایی‌نیا با بیان اینکه ثبت میراث ناملموس در سراسر کشور ۲ دهه در دستور کار وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته و بر این اساس مباحث ثبتی در حوزه میراث ملموس و ناملموس پیگیری می‌شود تصریح کرد:توجه به میراث فرهنگی ملموس یا همان داشته های معماری و قابل لمس و در کنار آن حوزه های ناملموس اثرگذار ازجمله مراسم تعزیه خوانی از وظایف وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی است.

وی با اعلام اینکه۴۰ اثر ناملموس در سطح شهرستان کاشان در حوزه آیینی و مذهبی وجود دارد افزود: ثبت میراث ناملموس در حوزه های آیینی و مذهبی مثل میراث ملموس مهم است و اگر امروز میراث ارزشمند تعزیه خوانی شهر مشکات را ارج می نهیم مراحل مختلف ارزیابی این آیین طی شده و در فهرست آثار معنوی به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=6794

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.