تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024
4

معدن سنگ تراورتن نیاسر باید تعطیل شود چون بزرگترین تهدید اصلی برای آبشار نیاسر و چارتاقی است

  • کد خبر : 7129
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
معدن سنگ تراورتن نیاسر باید تعطیل شود چون بزرگترین تهدید اصلی برای آبشار نیاسر و چارتاقی است

رییس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: معدن سنگ تراورتن در نیاسر که هم در محدوده آبشار نیاسر و در حریم آتشکده قرار دارد باید تعطیل شود چون بزرگ‍ترین تهدید اصلی برای آبشار نیاسر و چارتاقی است.

به گزارش کاشان آنلاین،احمد دانایی‌نیا در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه متاسفانه این معدن در حال فعالیت است و حتی در اطراف چارتاقی هم دخل و تصرفاتی شده است افزود: در حال حاضر اطرف آبشار نیاسر برای حضور گردشگران ایمن نیست،از نظر بنده به عنوان متخصص حوزه مرمت ،دخل و تصرف در صخره ها جایز نیست،چرا که جنس آنها متخلخل و آهکی بوده و ممکن است خطر ریزش بیشتر شود.

وی همچنین از انتخاب مشاور برای مرحله مطالعاتی مقاوم سازی صخره‌های جنب آبشار نیاسر کاشان تا پایان تیر و عملیات اجرایی این طرح بزرگ در سال آینده خبر داد و گفت: موضوع مقاوم سازی صخره‌های جنب آبشار نیاسر کاشان که مطالبه مردم از حدود ۲۰ سال قبل بوده امروز به دغدغه عمومی همه مدیران شهرستان تبدیل شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی کاشان با بیان اینکه در سفر سال گذشته استاندار به کاشان،مقاوم سازی صخره‌های جنب آبشار نیاسر از مهم ترین مصوبه های میراثی بود یادآور شد: طرح مقاوم سازی صخره‌های جنب آبشار نیاسر یک طرح مرمتی یا معماری و منظر صرف نبوده بلکه انجام آن نیازمند استفاده از مجموعه تخصص هاست و باید از افرادی دارای تخصص های زمین شناسی،شیمی،معماری و منظر استفاده شود.

دانایی‌نیا با اعلام اینکه برای تعیین مشاور طرح مقاوم‌سازی صخره‌های جنب آبشار نیاسر، جلسات متعددی برگزار شد گفت: در نهایت ۲ ماه قبل در جلسه ای که در دانشگاه علم و صنعت داشتیم،افراد متخصص در این حوزه شناسایی و پس از بررسی پروپزال، مشاور ذیصلاح رتبه دار در حوزه مهندسی و بررسی آن توسط متخصصان دانشگاهی،از وی دعوت شد و پس از حضور وی در نیاسر و برگزاری جلسه با شهرداری این شهر،مقرر شد تا پایان تیر طرح خود را برای اجرای طرح تحویل دهد.

وی با بیان اینکه اگر این طرح مورد پذیرش نهایی قرار گیرد اقدام به انعقاد قرارداد و تعیین مشاور رسمی طرح مقاوم سازی صخره‌های جنب آبشار نیاسر می کنیم افزود:مشاور باید یک تیم با افراد متخصص متعدد معرفی کند، ضمن اینکه نوع مطالعات این طرح کتابخانه ای نبوده بلکه راهبردی است و در راستای استحکام بخشی منطقه می باشد.

رییس اداره میراث فرهنگی کاشان با اعلام اینکه اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح مقاوم سازی صخره‌های جنب آبشار نیاسر از محل منابع ملی تامین می شو. ادامه داد: در مرحله نخست طرح مقاوم سازی صخره‌های جنب آبشار نیاسر باید مشاور تعیین شود و تا پایان تیر ماه مشاور به شکل رسمی معرفی و سپس ضرب العجل سه ماهه برای مشاور تعیین می شود تا نتیجه مطالعات خود را در راستای استحکام بخشی به ما تحویل دهد.

دانایی‌نیا با اشاره به اینکه در حوزه اجرا دوباره بررسی هایی در خصوص واگذاری طرح به مشاور انجام می شود و ممکن است مشاور دیگری برای این بخش تعیین شود خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ سال است که جنب آبشار نیاسر املاکی به شکل تجاری ایجاد شده،این املاک در حریم بلافصل آبشار بوده و بسیار خطرناک است،کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری نیاسر ۲۰ سال قبل حکم قلع و قمع این مغازه ها را صادر کرد اما متاسفانه احکام اجرا نشده است.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=7129

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.