تاریخ : چهارشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۴۰۳ 15 ربيع أول 1446 Wednesday, 18 September , 2024
0

ماه رمضان مانند دانشگاهی است که انسانها در آن به کسب فضیلت ،خودسازی و تزکیه نفس می پردازند

  • کد خبر : 8107
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۲
ماه رمضان مانند دانشگاهی است که انسانها در آن به کسب فضیلت ،خودسازی و تزکیه نفس می پردازند

سخنران مراسم سالروز شهادت مظلومانه حضرت علی‌بن‌ابیطالب علیه السلام در کاشان گفت: ماه رمضان مانند دانشگاهی است که انسانها در آن به کسب فضیلت و خودسازی و تزکیه نفس می پردازند و هر کس مانند یک دانشجوی کوشا، بهره وافری از این ماه بردارد رستگاری و سعادت نصیبش خواهد شد.

به گزارش کاشان آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن یثربی با بیان این مطلب افزود: در برخی روایات از ماه رمضان به عنوان اول سنه یعنی آغاز سال یاد شده است که این به معنای آغاز سال تربیتی و خودسازی و اصلاح خویشتن و کسب فضیلت و معرفت و توشه برداری برای آخرت است.

وی در بیان جایگاه ماه مبارک رمضان یادآور شد: رسول اکرم صلوات الله علیه در حدیثی می فرمایند اگر امت من ارزش و فضیلت ماه رمضان را می دانستند دعا و آرزو می‌کردند تمام سال ماه رمضان باشد.

سخنران مراسم سالروز شهادت حضرت علی‌بن‌ابیطالب علیه السلام در توصیف جایگاه ماه مبارک رمضان ادامه داد: در برخی روایات دیگر نیز نقل شده که خداوند سفره‌ای از نعمت ها و مائده ها برای بندگانش گسترده که چشم تاکنون ندیده و گوش نیز توصیف آن را نشنیده و بر قلب هیچ انسانی هم مستولی نگشته و آن سفره ویژه روزه داران واقعی است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن یثربی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جامعه آرمانیِ مطلوب حضرت علی‌بن‌ابیطالب علیه السلام افزود: این جامعه آرمانی پس از انحراف جاده اسلام که بعد از وفات رسول مکرم اسلام رخ داد البته محقق نشد اما مولا امیرالمومنین در حکمت ۲۸۹ نهج البلاغه به تفصیل به بیان ویژگی‌های انسانهای تراز و تشکیل دهندۀ این جامعه آرمانی پرداخته اند.

وی ادامه داد: حضرت علی‌بن‌ابیطالب علیه السلام در این بخش از نهج البلاغه از باب تمثیل، انسان و برادر ممتاز و مومن را با ۱۱ صفت و ویژگی یاد می کنند که جامعه آرمانی مسلمین را تشکیل می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن یثربی در بیان چند ویژگی انسانهای تشکیل دهنده جامعه آرمانیِ مورد نظر مولا امیرالمومنین یادآور شد: ایشان در حکمت ۲۸۹ نهج البلاغه می فرمایند در نظر آن انسان ممتاز و برادر متقی و نمونه، دنیا و تمام ظواهر و لذات آن کوچک است و تنها خالق یعنی پروردگار در پیشگاه وی بزرگ و عظیم است و این یعنی آن برادر، اهل دنیاپرستی نیست.

سخنران مراسم سالروز شهادت مظلومانه حضرت علی‌بن‌ابیطالب علیه السلام ادامه داد: ویژگی دیگر انسان مطلوب آن حضرت برای تشکیل جامعه آرمانی، آن است که بنده شکم و شهوات نیست و مولا در ادامه می فرمایند آنچه از اطعمه و اشربه را نمی تواند بدست آورد هوس نمی کند و آنچه از همان اطعمه و اشربه برایش فراهم می شود را به قدر کفایت و نه زیاد، مصرف می کند.

وی در بیان ویژگی دیگر انسان مطلوب حضرت علی‌بن‌ابیطالب برای تشکیل جامعه آرمانی تصریح کرد: به بیان امام موحدان و عارفان، افراد ممتاز و بافضیلت در آن جامعه زیاد سخن نمی گویند و بیشتر می شنوند و اگر هم سخنی بگویند عطش مخاطب و سئوال‌کننده را فرو می‌نشانند.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=8107

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.