تاریخ : شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳ 4 ربيع أول 1446 Saturday, 7 September , 2024
0

قرآن و آموزه‌های انبیا، ائمه طاهرین و الگوهایی همچون حضرت ابوالفضل‌العباس می‎توانند انسان‌ها را از گرداب غفلت و دوری از ایمان نجات دهند

  • کد خبر : 8394
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۹
قرآن و آموزه‌های انبیا، ائمه طاهرین و الگوهایی همچون حضرت ابوالفضل‌العباس می‎توانند انسان‌ها را از گرداب غفلت و دوری از ایمان نجات دهند

سخنران مجلس سوگواری صبح روز تاسوعا در کاشان با اشاره به شهرت این روز به نام حضرت عباس علیه السلام گفت: علاوه بر شجاعت، «وفاداری» و پایبندی به ارزشهای اصیل دینی و معنوی از ویژگی‌های مهم آن حضرت است.

به گزارش کاشان آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن یثربی با بیان اینکه قرآن چراغ هدایت و کاملترین دستور الهی برای تمام عرصه های زندگی است، افزود: در کنار قرآن، درس‌ها و آموزه های انبیا، ائمه طاهرین و الگوهای والامرتبه ای همچون حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام برای همیشه می توانند انسان ها را از گرداب غفلت و دوری از ایمان نجات دهند.

وی با اشاره به عصر حاضر و دوران غفلت با دستورات دین و و بیگانگی با آموزه های اسلام در جامعه و میان بخشی از مردم تصریح کرد: حقیقتا تاسف بار است که در جامعه شیعی ما و با وجود مفاهیمی همچون قرآن، عترت و اهل بیت، ارزش‌ها و دینداری واقعی و اعمال صالح جای خود را به برخی منکرها و سیئات داده اند و جای منکر و معروف با هم عوض شده اند.

سخنران مجلس سوگواری صبح روز تاسوعا در کاشان در همین راستا با نقل روایتی یادآور شد: روزی پیامبر اسلام صلوات الله علیه در جمع اصحاب خود گفتند روزی خواهد رسید که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی فراموش می شود و مردم اگر منکری ببینند واکنشی نشان نمی دهند. برخی از اصحاب با تعجب پرسیدند آیا واقعا چنین رخدادی شدنی است؟ پیامبر اسلام پاسخ داد آری، و در ادامه فرمودند نه تنها نهی از منکر فراموش میشود، بلکه خود منکر هم ترویج میشود.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن یثربی در ادامه با بیان اینکه در مکتب شیعی ما امیرالمومنین علی علیه السلام الگوی عدالت، امام حسن علیه السلام الگوی انفاق و بخشش و حضرت حسین بن علی علیه السلام الگوی صبر و ایثار هستند تصریح کرد: آیا با چنین الگوهای جاویدانی نباید به مکتب خود ببالیم و در راه نشر و توسعه معروف و رفتارهای توصیه شده در مکتب اسلام و کنار نهادن سبک  زندگی‌های مطرود و مظاهر و الگوهای غربی در سطح جامعه بکوشیم؟

وی بار دیگر با یادآوری روز تاسوعا به بیان شخصیت و جایگاه حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام پرداخت و افزود: اخلاص و صداقت ایشان در راه دفاع از دین، وفاداری تا آخرین لحظه زندگی به حضرت اباعبدالله الحسین و جدایی مرقد و بارگاه و حرم ایشان از سایر شهدای دشت کربلا و همچنین روایات متعدد ائمه معصومین در ذکر جایگاه ایشان، از مصادیقی است که نشان می دهد چرا روز تاسوعا به نام و یاد حضرت قمربنی هاشم علیه السلام مشهور شده است.

سخنران مجلس سوگواری صبح روز تاسوعا در کاشان با بیان اینکه حضرت مهدی موعود نیر زبان به مدح عموی خود گشوده اند، یادآور شد: امام سجاد علیه السلام در روایتی می فرمایند رحمت خدا بر عموی ما حضرت قمربنی هاشم که در روز عاشورا در راه خدا ایثار و نبرد نمایانی با سپاه کوفه کرد و دو دست خود و جان خویش را در راه دفاع از حقیقت دین فدا نمود و خداوند برای پاداش، دو بال به ایشان عنایت کرد تا در بهشت در کنار سایر ملائک به پرواز درآید.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن یثربی ادامه داد: امام سجاد علیه السلام در روایت دیگری در منقبت جایگاه سقای دشت کربلا و ماه منیر بنی هاشم می فرمایند: عمویم عباس، دارای چنان جایگاه و عظمتی است که در قیامت همه شهدا به مقام و منزلت ایشان غبطه می خورند.

وی با اشاره به یکی از مهمترین صفات و ویژگی های حضرت قمر بنی هاشم یعنی وفاداری افزود: در اسلام برخی ارزشها و معارف با معیارهای عادی قابل مقایسه نیستند که از آن جمله می توان به «وفاداری و عهد و پیمان» اشاره نمود که علاوه بر خدای متعال، مورد پذیرش و توصیه پیامبر اسلام و اولیای الهی و ائمه طاهرین نیز قرار گرفته است و در مکتب شیعه شخصیت و متفکر برجسته ای مانند سیدبن طاووس نیز در کتاب خود (کشف المحجه) بدان اشاره کرده است.

سخنران مجلس سوگواری صبح روز تاسوعا در کاشان یادآور شد: سید بن طاووس در انتهای این کتاب در بیان جایگاه وفاداری در مکتب شیعه، به ماجرای آزار و اذیت و شکنجه عثمان بن حنیف (استاندار بصره و منصوب از طرف حضرت امیرالمومنین) توسط جریان طلحه و زبیر و همچنین شکنجه و قتل یزیدبن حارث از اهالی بصره توسط همان جریان که حاضر به شکستن عهد و پیمان خود با مولایش علی علیه السلام نشد، اشاره می‌کند.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=8394

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.