تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ 16 ربيع أول 1446 Thursday, 19 September , 2024
0

فعال هنرمند بافت جاجیم و گلیم: به زودی هنر مخمل گل برجسته را در کاشان احیا می‌کنیم

  • کد خبر : 5579
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱:۰۱
فعال هنرمند بافت جاجیم و گلیم: به زودی هنر مخمل گل برجسته را در کاشان احیا می‌کنیم

بافنده‌ی کاشانیِ فرش ارزشمند با طرح بادگیر خانه تاریخی بروجردی، صبح سه‌شنبه در حاشیه آیین رونمایی از این فرش گفت: این اثر ۴ متر مربعی که حدود ۶ ماه و ۲۵ میلیون تومان برای بافت آن زمان و هزینه صرف شده با هدف برجسته‌سازی داشته‌های غنی فرهنگی و مواریث تاریخی کاشان تولید شد.

به گزارش کاشان آنلاین، سید علی همتی که از هنرمندان جوان و فعال حوزه صنایع دستی کاشان محسوب می شود افزود: تار و پود این فرش از پنبه و پود و ریشه ها از پشم دست‌ریسِ طبیعی هستند و تمام نخ ها با رنگ دانه‌های گیاهی مثل نیل، روناس، پوست گردو و پوست انار و به عبارتی تماما گیاهی در این فرش به کار رفته است.

وی با بیان این که از سال ۸۰  با بافت جاجیم وارد عرصه هنرهای صنایع دستی شده یادآور شد: پس از آن با بافت گلیم و سپس از سال ۸۵ در میراث فرهنگی مشغول به کار شدم و بافت مخمل گل برجسته را فراگرفتم و کار و بافت آن را به صورت کارگاه شخصی ادامه دادم.

این هنرمند حوزه صنایع دستی کاشان که در سابقه دریافت عناوین هنری‌اش، مهر اصالت یونسکو برای مخمل گل برجسته و نشان درجه دو هنری و نشان ملی به چشم می‌خورد یادآور شد: متاسفانه بعدها مجبور شدم هنر مخمل را به دلایلی از جمله نیاز به سرمایه بالا رها کنم اما تولید گلیم را ادامه دادم و اینک چند سالی است که در این حیطه فعالیت خصوصی بیشتری دارم و دو سالی می شود که به ویژه پس از دریافت نشان ملی صنایع دستی در حوزه گلیم، افزون‌تر از قبل شناسانده شده‌ام.

سید علی همتی با اشاره به نیت استمرار فعالیتش در حوزه صنایع دستی کاشان افزود: قصد داریم اگر فرصتی مهیا شد طی چند ماه آینده مخمل گل برجسته کاشان را به صورت جدی احیا کنیم.

وی همچنین در حاشیه افتتاح نمایشگاه گلیم‌های متنوع و تولیدی خود در خانه بروجردی گفت: در اینجا حدود ۹ تخته گلیم اعلا که تماما تار و پود آنها از پشم دست ریسِ سنندج تهیه شده و در کاشان خود بنده با رنگ دانه‌های گیاهی، رنگ کرده‌ و سپس بافته‌ام، به نمایش درآمده است.

به گفتۀ این هنرمند حوزه صنایع دستی کاشان،حدود ۲۰ نفر هم اکنون چه در فرش و چه در گلیم موفق به اشغالزایی شده‌ایم که البته در تولید فرش دستبافت مدرن نگاهمان علاوه بر تولید یک اثر، به صادرات نیز معطوف است و تاکنون و طی دو سال اخیر حدود ۱۸ فرش دستبافت برای صادرات با اندازه ۴ مترمربعی (۱۷۰ در ۲۴۰ ) سایز استاندارد اروپا و شش متر ( ۲ در ۳ ) تولید کرده‌ایم.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=5579

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.