تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ 16 ربيع أول 1446 Thursday, 19 September , 2024
1

ضوابط لرزان، هنرمندان تیره‌روز!

  • کد خبر : 7112
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
ضوابط لرزان، هنرمندان تیره‌روز!

مهدی سلطانی‌راد

کاشان آنلاین: هفته گذشته حواشی جلوگیری از اجرای یک برنامه فرهنگی هنری در کاشان و اعتراض متولیان آن به این رفتار و در ادامه انتقال اجرا به تهران، نقل محافل فرهنگی شهر بود.

لغو یک برنامه موسیقایی با وجود داشتن مجوز، از آن دست پدیده‌های عجیب‌وغریبی است که حتمن و بلاشک غیر از موطن ما در دیگر بلاد عالم ردواثری از آن یافت نمی‌شود اما در سرزمینِ مملو از غنای فرهنگی‌مان به لطف مسئولانی که همیشه دم از اجرای قانون می زنند، سالیانی است به اتفاقی طبیعی تبدیل شده است!

کمی اگر به عقب برگردیم در چهار سال دوم دولت قبل،هر ماه در گوشه‌وکنار کشور به ویژه در خراسان رضوی و اکثر شهرهایش، لغو یک کنسرت مجوزدار به امری عادی تبدیل شده بود! آن هم نه توسط متولی صدور مجوز یعنی دولت بلکه از سوی نهادهای قدرتمندِ غیرپاسخگویی که عمدتا از جبهه مخالف دولت وقت بودند تا این ذهنیت را تقویت کنند که دوران انتقام از شکست انتخاباتی ۹۶ فرارسیده!

این روزها در کاشان، به‌رغم گذشت یک هفته از آن، لغو بدون توجیه و منطقِ یک برنامه هنریِ مجوزدار هنوز نقل محافل فرهنگی شهر است.

برنامه‌ای که همه پیچ‌وخم های کسب رضایت و موافقت همه نهادهای مسئول‌ونامسئول را طی کرده ناگهان از سوی اداره فرهنگ‌وارشاد شهرستان با فرمانِ شوک‌آور «لغو شد» روبرو گردید تا حیرت و شگفتی و البته عصبانیت، میهمان روح ‌و روان عوامل این برنامه باشد. حیرت از اینکه پس آن مجوز و موافقت‌ها آیا باد هوا بود؟!

قشر هنرمند- به ویژه موسیقی و تئاتر – توقع دارند در سرزمینی که زعمایش دمادم از «قانون‌گرایی» سخن می‌رانند، این واژه در بزنگاه‌های عمل‌گرایی مشمول سمبلیک‌بازی و حرافی نشود و فرضا برای فلان رفتار کم اثر یک فرد در فضای مجازی، کل زحمت و تلاش یک سیستم و ساختار جمعی یک کنش فرهنگی به تعطیلی کشیده نشود.

هنرمند نوجوان و جوانی که هفته ها برای ارائه پتانسیل خدادادی خویش زحمت تمرین را به جان خریده توقع دارد مسئولی که زیر باد کولرگازی ناگهان جلوی ارائه هنریِ از قبل مجوزگرفتۀ او را می گیرد، صریح و شفاف از علل لغو برنامه بگوید و مردومردانه پای رفتارش بایستد و با سکوت و فرافکنی و پاسخ های بی ربط بر آتش بی‌اعتمادی اهل فرهنگ و مسئول فرهنگی ندمد.

تعطیلی و لغو برنامه موسیقایی «روی خط» که همه مجوزهای برگزاری‌اش اخذ و حتی تبلیغاتش بر پایه همان مجوزها در معابر شهری اکران شده بود، یادآور اسفند ۹۷ و ماجرای لغو عجیب‌وغریب کنسرت بابک جهانبخش در همین شهر است. برنامه‌ای که با مجوز قانونی صادر شده از سوی دولت، دم اجرا ناگهان با قدرت‌نمایی و خوش‌سلیقگی!! برخی جریان‌های غیرمسئول و البته با امضای مرتضایی، فرماندار وقت لغو شد!

فرماندار وقت به شهادت اخبار رسانه‌های محلی پای لغو کنسرت بابک جهانبخش نایستاد و با توجیهات و استدلال‌هایی کودکانه درباره لغو آن برنامه، سپر بلای جریانهایی شد که در پشت پرده، رویدادهای فرهنگی شهر را از منظر برداشتهای دینی و جریانی خود ارزشیابی و سپس نهادهای اصلی مسئول، نظیر فرمانداری و فرهنگ و ارشاد را ملزم به اجرای منویات خود می‌کنند.

در ماجرای اخیر نیز آنچه به مسلخ رفت و بی اعتبار شد مجوزی بود که به یک برنامه فرهنگی هنری داده شده بود تا زین پس هنرمندان شهر تا لحظه آغاز برنامه خود هم به اجرای بی دردسرشان امید نبندند و منتظر باشند تا در همان ثانیه اول اجرا رییس یا کارمند اداره ارشاد ناگهان از ردیف انتهای صندلی‌ها داد بزند که: آقا نزن، گیتارتو بذار زمین، برنامه لغو شده!!

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=7112

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.