تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024
3
تقویم تاریخ کاشان /

سالروز درگذشت پدر نساجی ایران

  • کد خبر : 7550
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴
سالروز درگذشت پدر نساجی ایران

علی اصغر شاطری ؛

کاشان آنلاین: هشتم آبان ۱۳۶۶، کاشان بزرگ با جسم خاکی پدر نساجی ایران روانشاد ارباب حسن تفضلی خداحافظی کرد.

حسن تفضلی، فرزند ارشد میرزا عبدالرحیم پاپکی، تاجر کاشانی شعبان ۱۳۱۲ برابر با ۱۲۷۴ خورشیدی در یکی از محلات درب اصفهان-محله پاپک- دیده به جهان گشود. تحصیل را در مکتب خانه آغاز و سپس در حوزه علمیه و بعد در مدارس جدید ادامه داد.

حسن تفضلی در جوانی وارد تجارت می شود و کارگاه‌های قالی‌بافی تأسیس و در بسیاری از روستاها و خانه های شهر دار قالی بر پا می کند. پس از مدتی با همکاری جمعی دیگر از سرمایه داران کاشانی تصمیم به راه اندازی کارخانه صنعتی نساجی می گیرند. اولین کارخانه در آذر ۱۳۱۳ شمسی تأسیس می‌شود.

ارباب حسن تفضلی را همگان به عنوان یک چهره کارآفرین و سرمایه‌داری نیکنام می شناسند، لیکن زوایای دیگر زندگانی او برای جوانان جامعه امروز ناشناخته مانده است و این مهم می طلبد تا با سال‌خوردگانی که سال‌ها در شرکت ریسندگی و بافندگی کاشان کار و خدمت کرده اند گفت وگو و خاطرات آنها در بزرگترین شرکت صنعتی دهه‌های گذشته کاشان ثبت و ضبط گردد.

اینکه چگونه ارباب تفضلی به این مقام و منزلت و جایگاه والای اجتماعی رسیده و در دل مردم جای گرفته است و از او به نیکی یاد می‌شود، از کجا نشأت گرفته است؟ چگونه است که هنوز پس از گذشت سال‌ها از درگذشت این مرد بزرگ، نام او کماکان بر سر زبان هاست و فاتحه و رحمت واسعه الهی نثار روحش می‌کنند؟

مُسلم است این مهم تنها به جهت اشتغال‌زایی و کارآفرینی نیست و باید زوایای دیگر زندگی او مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد.

یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت او، تعلقات دینی و باورهای مذهبی ارباب حسن تفضلی است. او که شدیداً به اعتقادات مذهبی پایند و حساسیت خاصی به انجام آنها داشت. این مهم نه در دوران کهولت و بعد از انقلاب، بلکه در همان دوران جوانی که تجارت را پیشه خود کرده آشکار و نمایان است و در زندگی شخصی و اجتماعی او نمونه های فراوانی از اعتقادات و باورهای مذهبی وجود دارد.

عشق و علاقه به سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و تاکید بر ادامه روضه‌خوانی اجدادشان که بیش از یک قرن سابقه داشته و بازسازی بقعه محتشم کاشانی و چاپ کتیبه نوشته های ترکیب بند عاشورایی محتشم، نمونه‌ای از اعتقادات مذهبی این مرد نیکو خصال و نیک اندیش است.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=7550

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.