تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ 16 ربيع أول 1446 Thursday, 19 September , 2024
1
روایت فراز و فرود یک کارخانه/

رونمایی از فیلم مستند «شماره پنج» در تالارشهر+گزارش تصویری

  • کد خبر : 7462
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۷
رونمایی از فیلم مستند «شماره پنج» در تالارشهر+گزارش تصویری

شامگاه پنج شنبه در تالار شهر کاشان با حضور جمعی از فعالان صنعت ریسندگی و نساجی، از فیلم مستند «شماره پنج» رونمایی شد.

به گزارش کاشان آنلاین، در این آیین که مهرداد اسکویی (مستندساز و فعال نامدار عرصه سینما) نیز حضور داشت، علاوه بر رونمایی از پوستر مستند «شماره پنج» و اکران آن، از کلیه عوامل تولید این اثر که به داستان فراز و فرود و احیای مجدد پنجمین کارخانه ثبت شده در تاریخ ایران پرداخته است، نیز تجلیل شد.

اسکویی در این آیین و در سخنانی با تمجید از ایده ساخت این مستند گفت: کاشان در طول قرنهای متمادی شهر تاریخ و اصالت و هنر و صنعت بوده و اگر افتخار می کنیم که این شهر، دیار مردمان سختکوش بوده در این اثر به عینه مردانی را می بینیم که در کاشان با تعصب و غیرت و دلسوزی تاریخ سازی کرده و بحرانی را مرتفع و به کمک احیای یک صنعت آمده اند.

وی با بیان اینکه در این مستند، هنر و سینما به کمک صنعت آمده است یادآور شد: در طول این مراسم وقتی صحبت از مرحوم تفضلی می‌شد حاضرانی را دیدم که اشک می‌ریختند، این یعنی صنعت نساجی و موسس کاشانیِ آن در ایران، برای مردم کاشان قابل احترام است و شما در این مستند به کسانی که دوش به دوش هم برای پشت سرگذاشتن بحران کارخانه نساجی کاشان تلاش کردند خوب پرداخته اید.

این مستندساز با بیان اینکه مدتی است در جستجوی کتاب مفاخر کاشان- چاپ شده در جلد پنجم دانشنامه کاشان- است افزود: کسانی که در این مستند روایت‌گر فراز و فرود و سپس ادامه حیات یک کارخانه بودند، با همه احساس خود پایمردی یکی از مفاخر این شهر همچون مرحوم تفضلی و بخشی از تاریخ کاشان را روایت کردند.

اسکویی ادامه داد: خوشحالم که جوانانی تربیت شده در انجمن سینمای جوانان کاشان یافت می شوند که به مسائل مهم شهر و منطقه خود می پردازند و بحرانی را به قصد کالبدشکافی و بررسی و یافتن راه حل برای آن، مطرح می کنند.

وی با بیان اینکه فیلم مستند باید حاوی روایت و بیان قصه باشد یادآور شد: هر چند انتظار داشتم در این مستند تصاویر آرشیوی و قدیمی از کارخانه ببینم اما قدرت کلام و روایت‌گری آنچه از یک کارخانه و سهم آن از رونق سفره مردمان یک شهر در برهه‌ای می گفت،در آن به حدی خوب بود که خلاء آرشیو را پوشش داد.

همچنین در بخش دیگری از این آیین، حسین دیگبری مدیرعامل شرکت رسیندگی و بافندگی کاشان در سخنانی گفت: این کارخانه که نسل های مختلف در آن شاغل بوده‌اند، اکنون پس از گذر از یک بحران بزرگ، به حدی از شکوفایی رسیده که ۷۰۰ نیروی فعال جوان و حتی زن و شوهر در آن مشغول کارند.

وی با بیان اینکه به صدمین سال تاسیس این شرکت صنعتی نزدیک می شویم افزود: امیدواریم به زودی با توسعه کارخانه، تعداد نیروی شاغل در آن به هزار نفر برسد.

در بخش دیگری از این مراسم، دانیال رحیمی کاشانی (کارگردان مستند شماره پنج) در سخنانی، با بیان اینکه تلاش کردیم اثری در خور نگاه مردم کاشان تولید کنیم گفت: تولید این فیلم بدون حمایت و همراهی فعالان عزیز عرصه صنعت، بار سنگینی بود که بر دوش ما سنگینی می کرد.

وی افزود: خدا را شاکرم که فرصتی پدید آمد تا با همراهی خانواده صنعت ریسندگی کاشان دور یکدیگر جمع شدیم و بعد از سالهای سال اتفاق مهمی را رقم زدیم و امید که در جشن یکصدسالگی تاسیس شرکت ریسندگی کاشان بتوانیم باز هم شاهد چنین جمعی باشیم.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=7462

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.