تاریخ : چهارشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۴۰۳ 15 ربيع أول 1446 Wednesday, 18 September , 2024
2

(راه و شهرسازی) و خانه‌ای تاریخی که اهمیتش در مقیاس ملی نبود !!

  • کد خبر : 3069
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲:۴۶
(راه و شهرسازی) و خانه‌ای تاریخی که اهمیتش در مقیاس ملی نبود !!

مهدی سلطانی راد

کاشان آنلاین : یکم بهمن ماه ۹۹ هم از راه رسید اما برای (خانه تاریخی عبدالرزاق خان کاشی ) اتفاقی رخ نداد. خشت های باقیمانده‌ی این خانه‌ی تاریخی که چیزی در حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد این خانه بر جای نمانده یکم بهمن امیدوار بودند تا با سفر مهدی عبوری- معاون وزیر راه و شهرسازی- به کاشان، حیات شان بر پیکره‌ی این اثر ارزشمند ادامه پیدا کند اما چنین نشد!

سالیانی بود که وزارت راه و شهرسازی تملک خانه عبدالرزاق خان کاشی را در اختیار داشت اما حتی یک فرغون خاک برداری هم از این خانه‌ی ثبت ملی با هدف آغاز احیای آن انجام نشد تا طی سال‌های اخیر این پرسش در ذهن دغدغه مندان میراثی کاشان ایجاد شود که به راستی سرانجام (خانه‌ی عبدالرزاق خان کاشی) چه خواهد شد؟ حاکم خوش طینت و مردم داری که پس از آن زلزله مهیب و بنیان کنِ ۲۵۰ سال پیش در سنه‌ی ۱۱۹۲ قمری با دستور کریم خان و اطاعت و پیگیری او، کاشان از نو بنا شد.

گفته می شود نوروز ۹۴ و در خلال سفر غیررسمی عباس آخوندی- وزیر پیشین راه و شهرسازی به کاشان- او از این خانه مخروبه اما ارزشمند بازدید و همان جا نیز با واگذاری اش به شهرداری کاشان موافقت کرد اما در روند بروکراتیک اداری و علی رغم دستور مقام وزارت و معاونین وی، شرط مزایده برای واگذاری بنا به شهرداری مطرح گردید که متأسفانه با مزایده ای چراغ خاموش این فرصت از دست مدیریت شهری خارج شد.

این در حالی است که شهرداری کاشان در دوره جدید، عزمی جدی و عملی در احیاء و بازآفرینی بافت های تاریخی شهر از خود نشان داده و گمان می رود اگر روند انتقال خانه تاریخی عبدالرزاق خان کاشی به شهرداری کاشان برابر دستور آخوندی در نوروز ۹۴ انجام می شد، در کنار مشارکت بخش خصوصی شاید تاکنون می توانستیم شاهد به اتمام رسیدن روند احیای این خانه باشیم.

این تجربه موفقی است که سال ۷۳ با آغاز احیای چند خانه و اثر تاریخی در کاشان توسط یک هیئت امنا-شهرداری و اداره میراث و حامیانی دیگر – به نهضتی مستمر تبدیل شد تا خانه های تاریخی کاشان در شهر معماری و اصالت، شهرتی جهانی پیدا کنند.

خانه تاریخی عبدالرزاق خان کاشی با قدمت دوره زندیه در قلب بافت تاریخی کاشان- در نزدیکی مسجد آقابزرگ و کنار گذر آب انبارخان-واقع شده.خانه ای که تا کمتر از چهار دهه قبل نیز در آن افرادی سکونت داشتند اما از حدود سی سال قبل تاکنون و با خالی شدن آن از سکنه، روند فرسایش و تخریب ها بر اثر شرایط جوی و همچنین دستبرد سارقان آغاز شد تا امروز که شاید تا یکی دو سالِ دیگر و با عدم توجه جدی، غیر از صدها کامیون خاک دیگر هیچ اثری از آن نخواهد ماند.

اگر چه گفته می شود بر اساس همان مزایده چراغ خاموش که آگهی آن تنها در یک روزنامه‌ی محلی چاپ اصفهان منتشر شد، اداره راه و شهرسازی اکنون دیگر مسئولیتی در قبال این خانه ندارد اما پیرامون عملکرد یک بام و دو هوای این اداره در مورد دو خانه تاریخی در کاشان پرسش این جاست که :

۱-چرا در دوره تملک خانه عبدالرزاق توسط این اداره، هیچ تدبیری برای استحکام پشت بام ها و سایر اجزای در معرض آسیبِ سریع این خانه اندیشیده نشد؟

۲-چگونه با نامه نگاری و آه و فغان، حفظ و حراست خانه بروجردی (در مقیاس ملی) را به ارگان‌های مختلف متذکر می شویم اما برای خانه تاریخی و ثبت ملیِ تحت تملک خودمان، در خواب ناز به سر می بریم؟؟!!

۳-آیا هنگام واگذاری به آن فرد حقیقی، برنامه ها و راهکارهای حفظ و احیای این خانه و زمان بندی آغاز احیای آن نیز توسط مالک حقیقی از سوی اداره راه و شهرسازی مورد پرسش واقع شد؟ یا هدف این بود تا با یک واگذاری و هر چه سریع تر، خود را از یک دردسر خلاص کنیم ؟!!

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=3069

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.