تاریخ : چهارشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۴۰۳ 15 ربيع أول 1446 Wednesday, 18 September , 2024
1

ذاکر و شاعر کاشانیِ پیشکسوت اهل بیت، درگذشت

  • کد خبر : 7794
  • ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
ذاکر و شاعر کاشانیِ پیشکسوت اهل بیت، درگذشت

ذاکر و شاعر پیشکسوت اهل بیت، حاج احمد مشجری در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

کاشان آنلاین: مرحوم مشجری که عمری برای مصیبت شهدای دشت کربلا مرثیه سرای کرد، سال ۱۳۱۸ شمسی در شهر کاشان متولد شد و تحصیلات خود را تا پایان مقطع ابتدایی ادامه داد و از همان کودکی علاقه و اشتیاق وافری به شعر داشت‌.

این شاعر آیینی در خصوص نحوه آشنایی با شعر و مداحی گفته بود: هفت ساله بودم و در کلاس اول درس می خواندم، روزی آموزگار شعر معروف سعدی را خواند که نیش عقرب نه از ره کین است. فوراً به آموزگار خود گفتم اجازه هست؟ گفت: چه می خواهی بگویی؟ گفتم: پیرنت را بشور که چرکین است!

آن مرحوم همچنین درباره گرایشش به مکتب خاندان خامس آل عبا گفته بود: «با اینکه کودک بودم در دسته سقاهای کاشان پیشخوانی می کردم و تا پانزده سالگی جلوخان بودم و بعد به مداحی اهل بیت پرداختم تا اینکه به انجمن ادبی صبا که به ریاست میرزاحسینعلی منشی تشکیل می شد راه یافتم و شعری خواندم و مورد تشویق قرار گرفتم. بدین ترتیب چون حرفه‌ام مداحی خاندان عصمت و طهارت بود. هر دیوان شعری که می دیدم می خریدم و اولین شعری که ساختم تضمین شعر معروف محتشم بود: “باز این چه شورش است که در خلق عالم است” که در انجمن ادبی صبا خواندم و مورد تشویق قرار گرفتم و همین تشویقها سبب گردید که با آثار بزرگان شعر و ادب بیشتر آشنا شوم و به مطالعه آنها بپردازم. در اینجا باید از مرحوم سید شهاب موسوی آرانی یاد کنم که حق استادی بیش از دیگران بر من دارد.»

مشجری در ابتدا “مخلص” تخلص می‌کرد و به پیشنهاد رئیس انجمن ادبی صبا، تخلص “محبوب” برایش انتخاب شد.

از ایشان مجموعه‌ “نغمه های کاشان” با همراهی احمد قنادزاده در سال ۱۳۵۰ و “سفينه محبوب” توسط انتشارات دعوت در سال‌ ۱۳۸۶ منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=7794

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.