تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024
1

در کنار نهاد دولتی،مردم نیز باید حافظ میراث فرهنگی باشند

  • کد خبر : 6874
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
در کنار نهاد دولتی،مردم نیز باید حافظ میراث فرهنگی باشند

رییس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: صیانت از میراث فرهنگی تنها وظیفه این اداره نیست بلکه در کنار نهاد دولتی، آحاد مردم نیز باید میراث بان و حافظ هویت تاریخی باشند.

به گزارش کاشان آنلاین ، احمد دانایی‌نیا در آیین نکوداشت احیاگران بافت تاریخی و تجلیل از نماهای برتر کاشان افزود: وقتی یک بنای تاریخی در یک کشور توسعه یافته تخریب شود، بسیاری از مردم با نوشتن شعار روی پلاکارد به این موضوع اعتراض کرده و جلو تخریب بنا را می گیرند.

وی اظهار کرد: اگر قرار باشد ۵۴۰ هکتار بافت تاریخی کاشان تنها توسط یک اداره صیانت شود این یک خیال باطل است و همه مردم باید به نوعی میراث بان باشند و از بافت تاریخی صیانت کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان بیان کرد: اگر فردی در یک نقطه غیرتاریخی در کاشان قصد ساخت وساز دارد باتوجه به بافت تاریخی کاشان اقدام به ساخت و ساز کند و پیوست فرهنگی شهر حفظ شود.

استاد پیشکسوت معماری سنتی کاشان هم در این مراسم گفت: تا سال ۱۳۷۳ بحثی از مرمت واحیای بافت تاریخی نبود و بناهای ارزشمند و تاریخی این شهر تخریب و جای آنها ساختمان های بی هویت ایجاد می‌شد و کسی به بافت تاریخی شهر توجه نمی‌کرد.

سید ابراهیمی حلی افزود: از سال ۱۳۷۳ هیات امنای مرمت بناهای تاریخی ایجاد شد و بعد از چهار سال افرادی که مخالف بحث احیا و مرمت بافت تاریخی بودند از اقدامات ما استقبال و به مرور زمان دستگاه های مختلف هم از ما حمایت کردند.

وی اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کاشان باید به بحث مقاوم سازی بناهای تاریخی توجه کند و دستگاه هایی ازجمله شهرداری و دانشگاه کاشان هم در این زمینه مسوول هستند و باید در حوزه مقاوم سازی بناهای تاریخی برنامه ریزی کنند.

یک هزار و ۷۰۰ اثر دارای ارزش تاریخی، طبیعی و معنوی شامل ۳۳۳ اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی تاکنون در شهرستان کاشان شناسایی شده است./ایرنا

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=6874

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.