تاریخ : پنج شنبه, ۲۶ مهر , ۱۴۰۳ 14 ربيع ثاني 1446 Thursday, 17 October , 2024
0

دربارۀ گنجینۀ «راد»

  • کد خبر : 7349
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶
دربارۀ گنجینۀ «راد»

محمد خداداد

کاشان آنلاین: «سید محمود راد»از میراث‌بانان گنجینه آثار مکتوب یک سده اخیر در کاشان است. خانه‌اش که بیش از هشتاد سال قبل توسط پدرش مرحوم «سید حسن راد» ساخته شده، بزرگان زیادی را به خود دیده است. هنوز هم این خانه خاطرات مشاهیر زیادی را با خود دارد گرچه از این خانه بزرگ، بخش زیادی در طرح خیابان قرار گرفته و بخشی هم از آن تفکیک‌شده است؛ اما باز خشت و گچ این خانه، پرخاطره‌اند.

کتابخانه و مجموعه اسناد «راد»که در اتاق های تو در توی این خانه جاداده شده، لبریز از آثار بزرگان معاصر این مرز و بوم است که خیلی از آنها توسط خود نویسندگان به ایشان اهدا شده است.

در کتابخانه او‌ از کتاب‌های ادبی تا تاریخی، اجتماعی، سیاسی و…. پیدا می‌کنی. بعضی از این کتاب‌ها چون تجدید چاپ نشده‌اند؛ جزو کتب کم‌یاب هستند.

«سید محمود» دست‌نوشته‌های پدر و ارباب حسن تفضلی را در پوشه‌های جداگانه بایگانی کرده است دست نوشته هایی به غایت خوش خط و زیبا که تاریخ یکی از بزرگترین شرکت‌های نساجی ایران را روایت می‌کند.

با اینکه پژوهندگان زیادی از این خرمن پر محصول، خوشه برگرفته‌اند؛ و به بخش‌های مختلف این گنجینه دسترسی داشته‌‌اند،؛ اما باز می‌طلبد این گنجینه ثبت و ضبط و‌ منتشر شود.

«راد» که بازنشسته مخابرات کاشان است در هشتاد و دو سالگی پرانرژی و خوش‌حافظه است.

عکس‌های دکتر احسان نراقی در این خانه پرتعداد تر از بقیه عکس‌هاست. این جامعه شناس شهیر کاشانی فراوان به این خانه رفت و آمد داشته‌است؛ همچنانکه پدرش مرحوم حسن نراقی هم یکی از پاتوق‌هایش این خانه بوده است.

مشاهیر کاشانی و غیرکاشانی زیادی در این خانه آمد و شد داشته‌اند از روحانیون تا دانشگاهیان، از صنعتگران تا نویسندگان، از اهل سیاست و رجال دولتی تا هنرمندان و هنرپیشه ها و اهالی آواز و موسیقی و ….

«سید» با صراحت گفتار، تحلیل‌ها و برداشت‌هایی خاص خودش را از شخصیت های اثرگذار یک قرن اخیر در کاشان دارد، از بعضی به نیکی و بزرگی یاد می‌کند و عملکرد بعضی را آسیب و آفتی برای کاستی‌ها و‌عقب افتادگی‌های این شهر می‌داند. بعضی را طالب علم اصیل و عامل به اخلاق می‌داند و بعضی را گرفتار شهرت و عشرت می‌‌خواند.

عمرشان دراز باد و مثل‌شان کم مباد.

 

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=7349

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.