تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024
2

خسروی: مسئول اداره ارشاد شهرستان باید طبق قانون رفتار و عمل کند/چرا قانون دربارۀ چینش اعضای شورای نظارت بر تئاتر شهرستان اجرا نمی‌شود؟

  • کد خبر : 7472
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳
خسروی: مسئول اداره ارشاد شهرستان باید طبق قانون رفتار و عمل کند/چرا قانون دربارۀ چینش اعضای شورای نظارت بر تئاتر شهرستان اجرا نمی‌شود؟

بازیگر و کارگردان تئاتر کاشان گفت: مسئول اداره ارشاد کاشان فارغ از جایگاه حقوقی باید مانند پدر برای اهالی فرهنگ و هنر باشد و با چتر حمایتی خود از بچه‌هایی که شهروند این شهر هستند و می‌خواهند کار فرهنگی کنند، حمایت کند.

سعید خسروی که همزمان با روزهای اجرای نمایش کسوف در گفت وگویی اختصاصی با کاشان آنلاین شرکت کرده بود با اشاره به چالش ماه‌های اخیر میان طیف گسترده‌ای از اهالی فرهنگ و هنر شهرستان با رییس اداره فرهنگ و ارشاد با یادآوری دوران ریاست مرحوم حسن آزادبخش در این اداره افزود: ایشان پس از احمد فرهنگ به مدت یک سال (۷۷ تا ۷۸) مسئول اداره فرهنگ و ارشاد کاشان شد اما بدلیل تعامل و همراهی‌شان با بچه‌های اهل هنر و با نظر موافق اهالی فرهنگ وهنر کاشان که ایشان را دوست داشتند، این عده از وزیر وقت خواستند تا ریاست آن مرحوم بر اداره تمدید شود و همین اتفاق هم رخ داد و مرحوم آزادبخش تا سال ۸۰ در این مسند باقی ماند.

خسروی با تاکید بر اینکه اداره ارشاد آن زمان هم بودجه کمی داشت یادآور شد: سال ۷۸ قرار شد در کاشان یادمان سهراب سپهری برگزار شود و با وجود اینکه مرحوم آزادبخش در مقام رییس وقت اداره ارشاد صراحتا گفت بودجه ای برای این رویداد نداریم اما شماری از بچه‌های اهل موسیقی و فعالان بخش‌های هنری دیگر به‌دلیل صبر و مقاومت ایشان در برابر برخی فشارهای بیرونی علیه تئاتر و صداقت و همراهی‌های این مدیر و در نتیجه علاقه به ایشان متولی و دست اندرکار برنامه شدند.

بازیگر نمایش کسوف ادامه داد: همین همدلی ها و تعامل و دلگرمی‌دادن ایشان به بچه های اهل هنر شهر باعث شد تا سال ۷۸ و در حالی که بدلیل بازنشستگی ریاست ایشان بر اداره خاتمه یافت با تهیه تومار از وزیر وقت فرهنگ و ارشاد بخواهند تا ریاست ایشان بر اداره ادامه یابد چنانچه ریاست مرحوم آزادبخش تا دو سال دیگر در اداره ارشاد کاشان ادامه یافت.

خسروی با تاکید بر اینکه هنرمندان چیز زیادی از مسئولین فرهنگی شهر بویژه ریاست اداره ارشاد شهرستان نمی خواهند یادآور شد: خواسته هنرمندان، خاصه فعالان تئاتری شهر این است که مسئول این اداره بر طبق قانون رفتار و عمل کند و سلیقه و بی‌قانونی تبدیل به عرف نشود.

وی در توضیح بیشتر گفت: نوع کارکرد شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر و نمایش شهرستان که زیر نظر اداره ارشاد فعال است، از چالش های همیشگی فعالان تئاتر شهرستان است و عجیب این که هیچ تغییر وتحولی هم در نوع چینش این گروه بر اساس ضوابط قانونی انجام نمی‌شود.

خسروی با بیان اینکه اعضای شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر و نمایش شهرستان طبق قانون مرکز هنرهای نمایشیِ وزارت ارشاد، باید همگی دارای مدرک کارشناسی رشته نمایش یا تخصص در حیطه تئاتر و نمایش باشند تصریح کرد: هیچ‌کدام از اعضای شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر و نمایش فعلی شهرستان چنین ویژگی‌ای ندارند اما ذکر این نکته هم ضروری است که برخی از اعضای این شورا به عنوان پیشکسوت و فعال پرسابقه مورد تایید فعالان و جامعه تئاتر کاشان هستند.

این کارگردان و بازیگر تئاتر افزود: قانون شورای نظارت پنج نفره که در کاشان هم با همین تعداد هست باید متشکل از یک نماینده سازمان تبلیغات اسلامی و دو نفر از پیشکسوتان تئاتر شهرستان که آشنا به مبانی اعتقادی و مذهبی نیز باشند و دو نفر کارشناس رشته تئاتر باشد که در حال حاضر متاسفانه شورای نظارت کاشان بدون دو عضو کارشناس و تحصیلکرده تئاتر است. البته تا چند ماه پیش آقای فائض‌پور در این ترکیب حضور داشتند اما ایشان را هم خیلی بی سروصدا از ترکیب شورا کنار گذاشته‌اند.این در حالی‌ست که شخص آقای فائض‌پور هنوز از این مسئله خبر ندارند و به شدت گله‌مند هستند.

بازیگر نمایش کسوف با اشاره به لزوم نگاه قانونی به چینش شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر و نمایش شهرستان افزود: قانون وزارت ارشاد می گوید افراد این شورا باید هر دو سال یک بار تغییر کنند تا یک نگاه صرف همیشه بر شورا غالب نباشد اما پرسش اینجاست که چرا این تغییر عضو و جایگزینی افراد جوان و تحصیلکرد بجای اعضای پرسابقه انجام نمی شود؟ آیا رؤسای دیروز و امروز اداره ارشاد کاشان واقعا زیر فشار برخی افراد و نهادهای بیرونی بودند و هستند تا این افراد تغییر نکنند؟

وی با اشاره به بروز چند حاشیه طی ماه‌های خیر در حوزه موسیقی و تئاتر شهرستان گفت: کنسرت روی خط که محل بروز استعدادهای بچه های جوان موسیقی کاشان بود ناگهان لغو شد و عوامل دست اندرکار این رویداد و همه این استعدادها مجبور شدند در تهران! کار خود را اجرا کنند اما عجیب آنکه مشخص نشد به چه دلیل این کنسرت در کاشان لغو شد و رییس اداره ارشاد کاشان هم هیچ پاسخ و دلیلی برای این لغو برنامه ارائه نکرد تا خشم و عصبانیت و کینه در دل این جوانان و خانواده های آنان ریشه کند.

خسروی ادامه داد: حواشی تئاتر «هتل پرماجرا» هم که با استقبال خوب مردم همراه بود و البته برخی نقدها هم به آن وارد شد مورد دیگری است که ریس اداره ارشاد کاشان به شکلی عجیب برابر آن موضع گرفت و ابتدا گفت بیش از ۱۵ شب مجوز اجرا نمی‌دهیم حال آنکه هیچ کجای دنیا و ایران چنین قانونی نیست که فلان نمایش بیشتر از ۱۵ شب نمی تواند اجرا برود.

بازیگر هتل پرماجرا ادامه داد: اگر این نمایش در خلال شبهای اجرا موردی از تخلف در آن مشاهده شد شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر و نمایش شهرستان می توانست با  ارائه گزارش، تخلف را ارائه و از طریق اداره ارشاد خواستار اصلاح شود و در نهایت هم رییس اداره ارشاد قانونا می توانست حکم به تعطیلی نمایش بدهد اما چرا چنین روندی طی نشد و تنها گفته شد که ۳ شب اجرای تمدید شده نباید برگزار شود؟ اگر تخلفی در نمایش بود چرا با ۳ شب اجرای تمدیدی موافقت شد و چرا بلافاصله مخالفت شد؟!

سعید خسروی همچنین در پایان این گفت وگو با اشاره به تعطیلی جشنواره تئاتر مهر کاشان گفت: اگر چه در دوران کرونا یک دوره نیم بند هم از این جشنواره برگزار شد اما تئاتر به اجرای صحنه ای زنده است ولی پرسش مهم از شهرداری و شورای شهر این است که چرا چراغ تئاتر مهر را خیلی بی سر وصدا خاموش کردید؟در مورد این جشنواره هم،امیدواریم شهردار فعلی که جدیدا بر این مسند نشسته‌ با درایت و نگاهی منصفانه برگزاری جشنواره ریشه‌دار تئاتر مهر کاشان را پیگیری کند چرا که این مطالبه اکثر هنرمندان تئاتر کاشان است.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=7472

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. سلام
    بر فرض که افراد دارای مدارک تئاتر جزو شورا رفتند مشکلی از تئاتر حل نمی شود که هیچ بلکه مشکلی بر مشکلات آن اضافه می شود زیرا ممکن است تئاتری تصویب شود که مردم باهاش مخالف باشند و مشکلات بیشتری ایجاد کند. پس با همین تیم پیش بروید که لااقل هماهنگی محتوا و جو کاشان حفظ شود والا مشکلات دیگری هم به مشکلات خود و شهر و فرهنگ اضافه می کنید/

  2. اگر مسئولین شهرمون بپذیرن که تئاتر یه علم و تخصص هست و باید به اهلش واگذار کنن جلوی خیلی از این مسائل گرفته میشه.مگه توی شهرای دیگه چیکار می‌کنن؟اگه مصوبه‌ای در وزارت ارشاد تصویب شده و به همه کشور ابلاغ شده چرا در کاشان انجام نمیشه؟مگه کاشان جدا از بقیه ایران هست؟یه متنی که چاپ شده بصورت کتاب؛و مجوز گرفته از وزارت فرهنگ و ارشاد و در خیلی از شهرهای ایران همون متن اجرا شده چرا نمیشه اون متن رو در کاشان اجرا کرد؟؟؟خواهشا یکی جواب بده

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.