تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ 17 ربيع أول 1446 Friday, 20 September , 2024
1

حکایت ما و آن «کاج‌ها»

  • کد خبر : 7061
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۷
حکایت ما و آن «کاج‌ها»

محمود ساطع

کاشان آنلاین : دوست عزیزی این عکس‌ را برایم فرستاد. چند شماره از مجله‌ی فرهنگی، ادبی کاج است که فصلی، سالی، یک شماره از آن را به سختی و ناداری و بی‌‌مجوزی منتشر می‌کردیم. آمیخته با هراسی که مبادا ناغافل از چاپخانه جمع‌ کنند.

از شعر و داستان و مقاله که در کانون اندیشه جوان سپهری کاشان، (انجمنی ادبی که بعدها N.G.O شد) می‌خواندیم، منتخبی گرد می‌آوردیم و چاپ می‌کردیم. چند شماره‌‌ی نخست کاج به عنوان بولتن داخلی کانون به همت محسن حریری و مرتضی احمدی‌نجات در قطع A5 و در هشت تا شانزده صفحه منتشر شدند.

شماره‌‌ی پنجم کاج، با حضور کیهان‌خانجانی، دوست داستان‌نویس‌مان که به کاشان آمده بود به قطعی بزرگ‌تر و با غنایی بیشتر منتشر شد.

شماره‌‌ی ششم که عکس هدایت را بر خود دارد در زمستان ۱۳۸۱ چاپ شد. دوستان عزیزمان،میثم اسماعیلی و میثم خیرخواه که ما به آن‌ها میثم‌ها می‌گفتیم در صفحه‌آرایی و انتشارش نقش موثری داشتند. علاوه بر میثم‌ها، شهره احدیت، نسرین چایچی، عطیه جوادی راد، اکبر رضوانیان، هادی مازوساز، محمدعلی حیدری در تداوم انتشارش بسیار موثر بودند.

زمستان ۱۳۸۵، شماره‌ی ویژه‌ی هشتادمین سال تولد احسان نراقی را منتشر کردیم و بعد از آن به محاق رفتیم. در این شماره، پنجاه نام عزیز روی جلد است که با حضورشان صفحات کاج را غنا بخشیده‌اند. نام‌های عزیزی که بعضی‌شان چون احسان نراقی، مهدی اخوان لنگرودی، محمد رحیم اخوت، احمد بیگدلی،فتح‌الله بی‌نیاز، پناهی سمنانی و علی‌اشرف درویشیان دیگر در میان‌مان نیستند.

این چندسال اخیر، کاج سبز دوباره جوانه زد، مجوز انتشار گرفت و شش شماره از آن بیرون آمد. از بولتی داخلی به جُنگ ادبی مبدل شد و بلاخره در قامت فصلنامه و بعدتر دوفصلنامه درآمد.

از آن شماره‌های کوچک تا حالا، بیست و پنج سالی بیشتر می‌گذرد. ما کم و کوتاه و ناپایدار و با تاثیری اندک ماندیم، اما ماندیم. با هزار و یک اما و اگر که بماند به روزگاران.

اگر تمایلی به خواندن نشریات و مجلات فرهنگی، ادبی غیرحرفه‌ای بیرون از مرکز دارید، کاج یکی از آن‌هاست.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=7061

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. از بازنشر متن سپاسگزار و قدردانم. به شادی و روشنای همیشه تان🌱🌹🙏

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.