به گزارش کاشان آنلاین، حضرت آیت الله یثربی، با اشاره به درخواست خیر در بخشی از این نماز توسط مومنین یادآور شدند: در قرآن یکی از موارد اشاره به خیر، مربوط به مال و ثروت است چرا که به خودی خود، داشتن ثروت و مال، بد و نکوهیده نیست بلکه تظاهر به زهد در عین داشتن مال و ثروت است که چهرهای زشت از یک مسلمان ارائه میدهد و باید از آن دوری کرد.
ایشان در خطبه دوم نماز در تشریح یکی از حقوق جامعه اسلامی بر گردن حاکم جامعه همچون تامین معاش و سهولت فراهم کردن رزق، افزودند: ادای «حق» قابل گذشت نیست، یعنی چه در زندگی شخصی مانند رابطه همسر با زوجه که زوجه دارای حق نفقه است و چه در جامعه نیز همانگونه که حاکم بر مردمان و ساکنان سرزمین اسلامی حق دارد، آنان نیز بر گردن حاکم حقی دارند.
معظم له با اشاره به اینکه یکی از وظایف حکومت در قبال شهروندان تامین نیازهای مادی و معیشتی آنان است، خاطرنشان کردند: با شعار و گفتاردرمانی هیچگاه نمیشود این حق را ادا کرد.
فقیه برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به غذای بسیار ساده امیرالمومنین علیهالسلام در سحرگاه ضربت خوردن خویش یادآور شدند: آن حضرت به معنای واقعی کلمه ساده زیست و اهل قناعت بودند و به فرزندشان تاکید داشتند همین غذای ساده برای من کافیست شاید معنایش این بود من چگونه خود را با غذای رنگین تری سیر کنم حال آنکه ممکن است در جایی از سرزمینی که من حاکم آنام، مردمی گرسنه و برای تامین معاش خود در مضیقه باشند.
ایشان با بیان اینکه جامعه ما درگیر مشکل فقر آزاردهنده و معضل ناتوانی مردم در تامین معاش است افزودند: بحمدالله در جامعه ما و حتی در همین شهر ما خیریهها و مجموعههای حمایتیِ مردمی کم نیستند اما سخن این است که وظیفه اصلی تامین ارزاق و معاش جامعه بر دوش حاکمیت است و صدالبته این با شعار میسر نمیشود.
حضرت آیت الله یثربی تصریح کردند: اگر سواد و تواناش را دارید اما نمیخواهید جامعه در رفاه باشد که این جرم است اما اگر واقعا نمیتوانید باز هم گناهکارید و ثبات حکومت بسته به رضایت و تامین نیازهای اولیه و معاش مردم است.
معظم له در بخش دیگری از خطبه دوم نماز پرشکوه عید قربان با اشاره به لزوم الفت و مدارا با مردم در موضوع هدایت دینی گفتند: اساسا حاکم باید اهل مدارا و الفت و مهربانی با مردم باشد و آنچه را که به صلاح جامعه میداند با مهربانی و زبان خوش القا کند، نه با زبان زور و تهدید و ارعاب زیرا هم به اعتبار خود صدمه میزند و هم آن قانون دینی و معرفتی را از اعتبار و ارزش ساقط میکند و مردم را به عکس العمل میکشاند.
ایشان ریشه بخش مهمی از معضل بیتوجهی به برخی احکام دینی در جامعه را موضع گیری در برابر حاکمیت دانستند و یادآور شدند: برای صالحسازی نمیشود با زبان زور و ارعاب وارد عمل شد زیرا یک ارزش دینی باید در قلب و روح مردم رسوخ کند تا در جامعه نهادینه شود.
فقیه برجسته حوزه علمیه قم ادامه دادند: آنچه که می شود در باب توصیه برای عبور از مشکلات مهم امروز جامعه مطرح کرد آن است که اولا مشکلات معیشی و رفع فقر در دستور کار قرار گیرد و ثانیا برای عمل به مفاهیم دینی توسط شهروندان به گونهای باید ریلگذاری و عمل نمود که خود مردم مشتاق به اجرای آنها در سطح جامعه باشند.