تاریخ : شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳ 4 ربيع أول 1446 Saturday, 7 September , 2024
0

حجت الاسلام یثربی:حاکمانی از جنس فرعون با بیان شبه علم و شبه استدلال،مردم خود را دچار انسداد فکری و خواری و خفت میکنند

  • کد خبر : 8390
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
حجت الاسلام یثربی:حاکمانی از جنس فرعون با بیان شبه علم و شبه استدلال،مردم خود را دچار انسداد فکری و خواری و خفت میکنند

سخنران مجلس سوگواری شب ششم محرم در کاشان با اشاره به وجود عبارت دوری و اعلام انزجار از صفات و اخلاق اعداءالله و دشمنان دین و یکتاپرستی در زیارت امین الله گفت: در قرآن مجید نمونه بارز نام برده شده به عنوان عدوالله، فرعون است که طاغوت بزرگ و مدعی خدایی در مصر بود.

به گزارش کاشان آنلاین حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین یثربی، با اشاره به وجود دو دسته از مردم عصر فرعون در مصر افزود: یک دسته حلقه ای از حواریون و منفعت طلبان هوادار و گوش به فرمان در اطراف فرعون و دسته دیگر بنی اسراییل بعنوان مردم ضعیف و تحت ستم حکومت فرعون بودند.

وی با بیان اینکه در سوره زخرف روایت برخورد حضرت موسی علیه السلام و فرعون بیان شده است یادآور شد: در این سوره آمده است که ما موسی را مجهز به آیات و نشانه های الهی بسوی فرعون و هواداران وی فرستادیم اما هر کدام از انذارها و هشدارهای موسی که با آیات و نشانه‌های الهی همراه بود با تمسخر و استهزای فرعون و دستگاه جبار او روبرو شد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: در برابر سخنان متقن و ادله حضرت موسی که همراه با آیات الهی بود، فرعون هواداران خود را خطاب قرار داد و گفت مگر من پادشاه قدرتمند و علت وجودی نعمت‌ها و کسی که نهرها به اراده‌ی من روان هستند، نیستم؟

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین یثربی افزود: فرعون در این رویارویی کلامی، برای تحمیق مردم نخست موقعیت خود را برشمرد و سپس جریان مخالف خود یعنی حضرت موسی علیه السلام را تلویحا از طبقه پایین اجتماعی معرفی کرد و حتی از حضرت موسی پرسید اگر تو از جانب خدایی که ادعا داری مبعوث شده ای و از ما برتر و دارای امتیاز هستی چرا دستبند طلا همراه تو نیست و چرا فرشتگان الهی همراهیت نمی‌کنند؟

سخنران مجلس سوگواری شب ششم محرم در کاشان با اشاره به نتیجه گیری قرآن از این جدال میان فرعون و حضرت موسی علیه السلام گفت: به روایت قرآن، فرعون در برخورد با حضرت موسی علیه السلام از راه سبک مغزکردن افکار عمومی و کاستن از سطح شعور و تحمیق و خوارشمردن سطح دانایی مردم وارد شد تا آنها یعنی مردم مصر نتوانند حقیقت سخنان حضرت موسی را تمییز و تشخیص دهند و عجیب آنکه یک نفر از مردم مصر فرعون را مخاطب قرار نداد که تو خدا نیستی و تو انسانی و روزی خواهی مرد.

وی با بیان اینکه چنان جامعه‌ای چون از ناحیه حاکم دچار انسداد فکری و تحمیل استدلال‌های ضعیف شده و پروژه‌ی سبک مغز کردن دنبال می‌شود به رشد و سعادت نمی‌رسد یادآور شد: به عبارت بهتر حاکمانی از جنس فرعون، با «شبه علم» و «شبه استدلال» و ارائه ادله دروغین و حبس حقیقت، مردم خود را خوار و خفیف و در نازل‌ترین سطح از آگاهی مدیریت می‌کنند بنابرین یکی از ویژگی های اعداءالله، این است که برای حفظ قدرت به شبه علم و شبه استدلال و ادله دروغین روی می آورند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین یثربی در همین راستا به «شبه استدلال‌های معاویه» برای به خلافت رساندن فرزندش یزید اشاره کرد و افزود: معاویه در دیداری با امام حسین علیه السلام در حوالی سال ۵۳ هجری به آن حضرت می گوید اگر جانشین شایسته‌ای برای خود غیر از یزید می‌یافتم او را منصوب می کردم و خیر و صلاح امت در جانشینی اوست و در واکنش، امام حسین علیه السلام می‌فرماید آن فردِ شایسته را می‌شناسم و معاویه وقتی حدس می‌زند که آن فرد خود حضرت اباعبدالله است پاسخ می‌دهد: خداوند در نبرد مابین پدرت علی و من در صفین، باعث شکست او و پیروزی من شد و مردم شام نیز که با تو و پدرت مخالف و دشمن‌ هستند؛ یزید برای خلافت شایسته‌تر از تو است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اولیای الهی از جمله امیرالمومنین علی علیه السلام هیچگاه عدالت را فدای بقای حکومت خود نکردند و به استدلال‌های منفعت طلبانه روی نیاوردند که نمونه بارز آن را می‌توان در کیفیت و نحوه مقابله با جریان خوارج و نیز منع تعقیب باقی ماندگان آنان پس از جنگ برشمرد. علاوه بر این طلحه و زبیر که با قصد جنگ علیه حکومت به  سوی مکه روانه شدند از سوی حضرت علیه السلام مورد حبس یا تعقیب قرار نگرفتند و بنا بر تاکید ایشان تا زمانی که این جریان منحرف دست به شمشیر نبرد، مقابله و مجازات آنان مجوز ندارد.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=8390

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.