تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ 16 ربيع أول 1446 Thursday, 19 September , 2024
2
گفتگو با استاد محمد جواد شبيه؛

حجاري سنگ مرقد آيت الله يثربي

  • کد خبر : 907
  • ۰۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
حجاري سنگ مرقد آيت الله يثربي

كاشان آنلاين، استاد محمد جواد شبیه، حجار برجسته شیرازی در سال ۱۳۴۳ در شیراز به دنیا آمد. هنر حجاری و تراش سنگ های تزیینی را از دوازده سالگی نزد پدر آموخت. از نمونه کارهای ايشان می توان به ساخت زیرضریح و مقبره اصلی حضرت فاطمه معصومه (س) به صورت منبت سنگی، ساخت ستون های باب […]

كاشان آنلاين، استاد محمد جواد شبیه، حجار برجسته شیرازی در سال ۱۳۴۳ در شیراز به دنیا آمد. هنر حجاری و تراش سنگ های تزیینی را از دوازده سالگی نزد پدر آموخت. از نمونه کارهای ايشان می توان به ساخت زیرضریح و مقبره اصلی حضرت فاطمه معصومه (س) به صورت منبت سنگی، ساخت ستون های باب القبله حرم مطهر حضرت اباعبداله الحسین (ع)، ساخت اسماء ۷۲ تن در بالای ضریح شش گوشه، اجرای طرح گره به متراژ ۱۶۰ متر مربع در حرم مطهر کاظمین (ع)، ساخت سنگ قبور آیت الله مرعشی نجفی و آیت الله گلپایگانی، ساخت مقبره های امامزادگان و حجاری مساجد بسیاری در فارس و سایر استان های دیگر اشاره نمود. تراش سنگ مزار حضرت آیت الله یثربی (ره) امام جمعه فقید کاشان نيز از سوي بيت معظم يثربي به اين هنرمند پرآوازه سپرده شد. اين امر ما را بر آن داشت تا گفتگوی کوتاهی با این استاد ارجمند داشته باشیم.

ایشان در پاسخ به سوال ما در مورد آشنایی خود با بیت مرحوم یثربی گفت: سالها در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) در قم کار کرده ام و این مسئله باعث آشنایی بنده با بیت آیت الله یثربی شد.

از استاد در مورد نحوه تراش سنگ مزار آیت الله یثربی پرسیدیم و ايشان با سعه صدر مثال زدنی پاسخ داد: سنگ مزار آیت الله یثربی دارای ۱۹۰ سانتیمتر طول،۹۰ سانتیمتر عرض و ۹۰ سانتیمتر ارتفاع است. سنگ از جنس مرمر و گویا از معادن سنگ مراغه می باشد. بنده به همراه یک گروه هفت نفره به مدت یکسال کار تراش این سنگ را بر عهده داشتیم. لازم بود که خط بسیار عالی استاد کاظمی هنرمند خطاط کاشانی روی سنگ پیاده شود. پیاده کردن نقوش گل روی سنگ به صورت برجسته بسیار کار سختی بود. دور سنگ با قاب های اسلیمی تزیین شد. همچنین شجره نامه آیت الله یثربی (ره) تا امام سجاد (ع) به صورت بیضی، همانند نگین انگشتری کار شد.

استاد شخصاً از کار احساس رضایت می کند و می گوید: بنده شخصاً خیلی راضی هستم و سعادتی بود که در خدمت بیت خدوم آیت الله یثربی باشم. لازم می دانم از استاد کاظمی به دلیل خط زیبا و هنرمندانه تشکر کنم. بنده طي مدت کمی که در کاشان بودم هرگز احساس غربت نکردم و جا دارد که از مردم مهمان نواز کاشان سپاسگزاری کنم. اما مهترین مسئله برای من اعتماد بیت آیت الله یثربی به بنده و دیگر همکاران بنده بود. از ایشان سپاسگزاری می کنم که به ما اعتماد کردند، حقیقتا بزرگترین سرمایه ما اعتماد ایشان بود که سنگ مزار شخصیت بزرگی چون آیت الله یثربی (ره) را به ما سپردند.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=907

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.