تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ 16 ربيع أول 1446 Thursday, 19 September , 2024
5

حالِ خوبِ« بعضی وقت ها»*

  • کد خبر : 3296
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
حالِ خوبِ« بعضی وقت ها»*

حسین باغ شیخی؛

کاشان آنلاین: بعضی وقت ها دلتنگی های ادبی از در ودیوار می آیند، وقتی میزبان‌شان تو باشی…

بعضی وقتها در آبگینه های هزاران ساله تصویر پیغمبری را می بینم شبیه خود سربزیر و دلتنگ که معجزه اش میراث داری بود برای شهر بی تفاوت …

بعضی وقتها …

عقربه‌های ساعت اندکی از زمان موعود گذشته که وارد مجموعه ساربوک در گوشه دنجی از خیابان‌های کاشان می‌شوم. تنفس دراتمسفر منزه کتاب در لابلای موسیقی دلنواز همایون که در گوش پیچیده، همیشه فرهی می آورد. در محل نشست های ساربوک، این بار با حفظ پروتکل های بهداشتی در راستای سلامت میهمانان، با چیدمان مناسب صندلی هایی تو را دعوت می‌کند به ماندن والبته قبل‌تر از من دوست‌داران شعر و ادبیات و البته غزل آن‌ها را پر کرده‌اند.

به قول قیصر شعر:« گاهی گمان نمی‌کنی ولی خوب می‌شود».

بهانه این هم‌نشینی، مراسم رونمایی و جشن امضای مجموعه غزل «بعضی وقت ها» سروده حامد فکریان است. ۴۳ غزل کلاسیک در ۵۰ صفحه که در قالب غزل توسط این شاعر از طرف انتشارات فصل پنجم منتشرشده است.

مراسم با شعرخوانی شاعران کاشان و آران وبیدگل و مدیران انجمن های شعری آغاز می‌شود تا به صحبت‌های شاعر می رسیم وایشان از خود، شرایط حاکم بر شعرش و چگونگی چاپ می گوید.

به زعم من، وقتی شاعری دست به تحدی می زند وآن هم در حوزه شعر کلاسیک، جسارت بزرگی کرده و البته قابل تامل و ستایش وقتی که این گام با استقبال ناشری همراه می شود که خود در عرصه چاپ شعر امروز جایگاه ویژه ای دارد و برند معتبری است.

در «بعض وقت ها» شاعر تلاش کرده است تا با تلمیح‌ها و استعاره‌هایی که مبتنی بر حوزه مطالعه خویش است مخاطب را کنار خود نگاه دارد. شاعر در نوع انتخاب‌هایش علاقمند غزل هایی است که غالبا دارای ردیف هستند یا به قول شاعران: ردیف دارند. بیشترین و موفق‌ترین غزل‌های فارسی، به گفته دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در کتاب موسیقی شعر، اشعاری هستند که ردیف دارند.

ایهام وکنایه در مجموعه غزل «بعضی وقت ها» در موقعیت مناسبی است  و این امر دلیلی بر این است که در این مجموعه، کمتر با مضامین و بیشتر با تصاویر روبه‌رو هستیم و در اشعاری که سرشار از احساس و عاطفه هستند گاهی  مجالی برای مضمون هم ایجاد شده است.

فکریان در غزل‌های خود از تمام امکانات قافیه استفاده کرده است. فکریان در مجموعه «بعضی وقت ها» از قافیه‌های متداول بسیار بهره برده است. افرادی که معتقدند شعر یک هنر دیداری و شنیداری است، معتقد به رعایت قافیه خطی‌اند و کسانی که شعر را مقوله‌ای شناختی در نظر می‌گیرند قافیه را امری می‌دانند که شاعر باید در رعایت آن وسواس به خرج دهد.

زبان اشعار شاعر دراین مجموعه کاملا ساده است که به نظرم برای کتاب اول ایشان خوب هم هست. بیشترین و موفق‌ترین اشعار فارسی در سایه سادگی به ‌دست ‌آمده و ماندگار شده‌اند.

کتاب حاوی گلچین اشعار شاعر می‌باشد که سال‌هاست در زمینه ادبیات و شعر فعالیت دارد و به گفته‌ی وی به دلیل اینکه اثری فاخر را عرضه نماید در چاپ اولین کتاب شکیبا بوده است.

بدون تردید هر شاعر و نویسنده برای خلق هر اثر سالیان سال تلاش کرده و برای چاپ کتاب خود خون‌دل‌ها خورده و دوندگی‌ها کرده است و امیدوارم همه ما بتوانیم با خرید و مطالعه کتاب در پهنای میعادگاهی همچون ساربوک، به هنر، فرهنگ و ادب پارسی ادای دین کنیم.

و حرف آخر باز، از زبان قیصر شعر معاصر باشد و تمام:

کاری ندارم کجایی چه می‌کنی/ بی عشق سر مکن که دلت پیر می‌شود

*به بهانه رونمایی و جشن امضای مجموعه غزل حامد فکریان در ساربوک

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=3296

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.