تاریخ : جمعه, ۲۳ شهریور , ۱۴۰۳ 10 ربيع أول 1446 Friday, 13 September , 2024
0

جامعه در انتظار گزارش پزشکیان از اسب زین شده!

  • کد خبر : 8452
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
جامعه در انتظار گزارش پزشکیان از اسب زین شده!

مهدی سلطانی‌راد

کاشان آنلاین: عاقبت با اتمام جو انتخاباتی گزینش رییس‌جمهور چهاردهم و برگزاری آیین تنفیذ، مسعود پزشکیان زمام امور اجرایی کشور را در دست گرفت.

حرکت بعدی و نهایی فعال‌شدن رییس‌جمهور جدید، معرفی کابینه به صحن بهارستان و کسب رای اعتماد آنها از مجلسی است که دست کم نیمی از آنها با پزشکیان و جریانات سیاسی حامی او در انتخابات زاویه شدید دارند.

مسعود پزشکیان اما وارث چه چیزی از دولت سه سالۀ ابراهیم رییسی است؟

این سئوالی است که کارشناسان مسائل مختلف و توده مردم از رییس‌جمهور دوره چهاردهم دارند و مشتاقانه مایل‌اند، کاندیدایی که بدرستی در مناظره‌ها می‌گفت باید با مردم صادق باشیم و به آنها دروغ نگوییم، به‌خصوص آنچه از ماحصل تدابیر اقتصادی به او رسیده (انبوهی از بدهی و خزانه خالی یا با دارایی قابل قبول) را با مردم در میان بگذارد.

همین چند روز پیش بود که مهم‌ترین روزنامه مخالف سیاست دولت‌های خاتمی و روحانی و مشهور به توپخانه جناح راست در دوره اصلاحات، طی مطلبی از «اسب زین شده» به عنوان آنچه که دولت ابراهیم رییسی برای دولت پزشکیان برجای گذاشته نوشت و با کلی گویی این‌گونه وانمود کرد که از اقتصاد و بهداشت و صنعت پویا تا بورس و مسکن و بازار ارز و سکۀ ساماندهی شده و .. و .. که حاصل تدابیر درست و علمی دولت سه سالۀ رییسی است، میدان برای خدمت دولت جدید مهیاست!

این مطلب در بین فعالان روشن بین فضای مجازی و کارشناسان و متخصصان مستقل در حوزه های مختلف با دو نوع واکنش مواجه شد. برخی با ارائه آمار واقعی و متضاد با آنچه نوشته شده بود، از مطلب تماما یک‌سویه کیهان، به انتقاد پرداختند و عده‌ای دیگر نیز با زبان طنز به استقبال مطلب روزنامه حسین شریعتمداری رفتند و از «قاطرِ کورِ علیل» به عنوان واقعیتِ «اسب زین شده» یاد کردند!

درباره صحت مطلب کیهان البته مردم کوچه و بازار، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان، زوج‌های در صف وعده پروژه مسکن ملی، رانندگان و کارگران، دامداران و کشاورزان و چشم‌براهانِ واریز یارانه در هر ماه و .. بهتر می‌توانند قضاوت کنند زیرا هر آینه وضعیت اقتصاد و معیشت به عنوان پاشنه آشیل دولت‌ها در ایران به خصوص طی ۳۵ سال اخیر، پیش چشم مردم است و قیمت نان و گوشت و ماست و پنیر و برنج و سایر اقلام و کالاهای ضروری بهترین محک برای مردمی است که از حماسۀ وعده‌ها خسته شده‌اند.

همین چند روز پیش بود که مسعود پزشکیان پس از پیروزی در انتخابات، در یک سخنرانی گفت: «باید دست به دست هم بدهیم و تلاش کنیم اولا بفهمیم در چه وضعیتی هستیم؛ اگر توقع را بالا ببریم بعد معترض می شویم که ما این را می خواستیم و چرا نشد؟»

اگر معنای این جمله آن است که برای ادامه مسیر توسعه کشور فهم و احاطه از وضعیت عمومیِ موجود و پتانسیل و دارایی های کشور مهم است، پس مسعود پزشکیان باید پس از بررسی کامل، صریح و شفاف و البته منصفانه آنچه که از دولت سه ساله ابراهیم رییسی به او رسیده را به کارشناسان، متخصصان و برنامه‌ریزان دولتش و البته مردم ارائه کند تا به قول خودش «توقع بالا نرود و بعد معترض نشویم که که ما این را می خواستیم و چرا نشد؟»

پزشکیان در مناظره ها بدرستی تاکید می کرد «در این کشور پرثروت، چنین وضعیت اسفبار از اقتصاد و معیشت در شان مردم ما نیست و باید رضایت مردم را بدست آورد و گسترش عدالت مهم ترین نیاز امروز کشور ماست» و این یعنی مردمی که خارج از میدان عمل «ولی نعمت» خوانده می‌شوند از بی‌عدالتی در رنج اند.

آیا مسعود پزشکیان در همین آغار راه برای جلب هر چه بیشتر اعتماد عمومی،وضعیت مبسوط و جامع و قابل فهمی از وضعیت کلی اقتصاد و معیشت و بازار سرمایه و ارز و بورس و میزان فقر در کشور و آنچه که از دولت ابراهیم رییسی تحویل گرفته، به مردم ارائه خواهد داد؟

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=8452

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.