تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024
6

تصویری از اعلان تسلیت درگذشت کمال‌الملک، در روزنامه اطلاعات ۱۳۲۰شمسی

  • کد خبر : 7249
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
تصویری از اعلان تسلیت درگذشت کمال‌الملک، در روزنامه اطلاعات ۱۳۲۰شمسی

بیست و هفتم مرداد، سالروز درگذشت استاد محمد غفاری کاشانی (کمال‌الملک) در نیشابور است، از سلک خاندان کهن و دیرپای غفاری و از مفاخر بلندآوازه دیار کاشان و استادی کم نظیر و چیره دست در هنر نقاشی که علاوه بر مردم عصر خویش، از ناصرالدین شاه قاجار تا پهلوی اول شیفته هنر والای او در هنر نقاشی بودند.

مرحوم محمد غفاری (کمال‌الملک) در فنون گوناگون نقاشی بزرگترین مرد جهان بوده وگیتی مانند آن را کمتر بوجود آورده است.

میرزا محمدخان غفاری در ششم مهرماه سال ۱۲۲۶ خورشیدی در تهران متولد شد و در سه ماهگی همراه خانواده به زادگاهش كاشان و روستای کلّه بازگشت.

وی تا ۱۲ سالگی در این روستا زندگی کرد و تحصیلات مقدماتی رادرآنجا سپری کرد.به‌طوری که پرفسور باستانی پاریزی در کتاب حماسه کویر بخش روستازادگان دانشمند او را ” کمال‌الملکِ کلّه ای” خطاب می‌کند که از دل روستایی شخصیت پرور برخاسته است.

کمال‌الملک یکی از مشهورترین هنرمندان خاندان غفاری کاشانی است. پدرش میرزابزرگ غفاری و برادرش ابوتراب غفاری و عمویش صنیع‌الملک نیز از مشهورترین نقاشان دوره قاجار محسوب می‌شوند.

او سرانجام در سال ۱۳۰۶ خورشیدی به دلیل اختلافاتی که با وزیران معارف بر سر استقلال مدرسه پیدا کرد از کار تدریس و شغل دولتی دست کشید و در سال ۱۳۰۷ به ملک شخصی خود در حسین‌آباد نیشابور کوچید و۱۲ سال آخر عمر خود را در این روستا گذراند.

کمال‌الملک سرانجام ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۱۹ خورشیدی براثر کهولت سن بیمار شد و در ۹۳ سالگی در منزل نوه دختری‌اش درگذشت. او وصیت کرده بود در باغ خودش واقع در حسین‌آباد دفن شود تا آرامگاه وی محل استراحت دوستان و دوستدارانش باشد اما بنا به دلایلی وی را در نیشابور، مجاور مزار شیخ فریدالدین عطار نیشابوری به‌خاک سپردند.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=7249

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.