تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ 17 ربيع أول 1446 Friday, 20 September , 2024
0

تجلیل از هنرمندان صنایع دستی منطقۀ کاشان/انتقاد امینیان از غیبت تمامی مسئولان محلی در آیین تجلیل از هنرمندان صنایع دستی

  • کد خبر : 7943
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۵۴
تجلیل از هنرمندان صنایع دستی منطقۀ کاشان/انتقاد امینیان از غیبت تمامی مسئولان محلی در آیین تجلیل از هنرمندان صنایع دستی

مدیرکل پیشین میراث فرهنگی استان اصفهان در مراسم تجلیل از هنرمندان صنایع دستی شهرستان گفت: غیبت مسئولان کاشان در حالی که مطمئنم قبلا آنها را از برگزاری این مراسم آگاه کرده اند،باعث تاسف است.

به گزارش کاشان آنلاین، سیف الله امینیان عصر چهارشنبه در آیین قدردانی از دریافت‌کنندگانِ کاشانیِ مهر اصالت ملی صنایع دستی در سال ۱۴۰۲ به میزبانی اتاق بازرگانی افزود: امروز غیر از رییس اداره میراث فرهنگی کاشان مسئول دیگری در مراسم حاضر نیست و این باعث تاسف است چون غربت هنرمندان بافنده و خالق منسوجات و صنایع دستی کاشان را عیان می‌کند.

وی یادآور شد: اطمینان دارم مسئولان اداره میراث فرهنگی کاشان، مدیران کلان شهرستان را از برگزاری این آیین آگاه کرده‌اند و این که حتی یک نفر از آنها در این مراسم حاضر نیست، جز تاسف چیز دیگری به همراه ندارد.

مدیرکل پیشین میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به قدمت دیرینه و فرهنگی کاشان افزود: مسگری، بافت فرش و شعربافی در کنار معماری و سفالگری از جمله مهمترین صنایعی است که از قرن‌ها پیش در کاشان رواج داشته و این هنرها بخشی از علت ریشه و هویتِ هنری کاشان را به خود اختصاص داده اند.

امینیان با اشاره به پیشینۀ کارآفرینی مانند ارباب حسن تفضلی یادآور شد: ایشان قبل از افتتاح کارخانه ریسندگی و بافندگی کاشان، بافنده سنتی فرش بود و در زمان رضاشاه، تخته فرش‌هایی از هنر وی در کاخ مرمر پهن شد و مورد استفاده قرار گرفت و مرغوبیت و زیبایی و جلال و جمال آن فرش‌ها رضاشاه را مجاب کرد تا در قبال آنها، با مجوز افتتاح کارخانه ارباب تفضلی در سال ۱۳۱۳ موافقت کند.

وی همچنین افزود: هنر گره‌چینی و تولید درهای چوبی فاخر و ارزشمند نیز در کاشان دارای قدمت است، چنانچه می توان از مرحومان کارگر و شفایی به عنوان هنرمندان کاشانی و چیره‌دست این حیطه نام برد.

دانایی نیا رییس اداره میراث فرهنگی کاشان نیز در این آیین، خود را میهمان این جمع دانست و گفت: برغم اینکه اداره میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی متولی این آیین و نمایشگاه هستند، اما میزبان اصلی جز هنرمندان و بافندگان و تولیدگران صنایع دستی نیستند و ما در حقیقت میهمان این عزیزان هستیم.

وی ادامه داد: امروز اگر کاشان به قدمت و ریشه و هویت خود افتخار می کند، بخش مهمی از آن به تلاش هنرمندان زری بافی، مخمل بافی، زیلوباف، سفالگر، گره‌چین و منبت‌کار برمی گردد.

در بخش پایانی این آیین، علاوه بر تقدیر از برادران آقاجان زاده که از معدود هنرمندان باقیماندۀ مسگر کاشان هستند، از شماری از دریافت‌کنندگانِ کاشانیِ مهر اصالت ملی صنایع دستی در سال ۱۴۰۲ در بخش های زیلوبافی، زری بافی، مخمل و مخمل برجسته، شعربافی، منبت‌کار، گره چینی و .. با اهدای لوح تقدیر شد.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=7943

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.