تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ 16 ربيع أول 1446 Thursday, 19 September , 2024
0

تجلیل از سه ضلع یک مثلث میراثی در کاشان | دانایی نیا : اوضاع بازار کاشان آشفته و نابسامان است،دلسوزان کمک کنند

  • کد خبر : 5536
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴
تجلیل از سه ضلع یک مثلث میراثی در کاشان | دانایی نیا : اوضاع بازار کاشان آشفته و نابسامان است،دلسوزان کمک کنند

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان،صبح دوشنبه در آیین تجلیل از خادمان میراث،موزه داران و راهنمایان گردشگری، کاشان را دارای مرتبه ای والا و ایستاده در اوج افتخارات میراثی و تمدنی دانست و افزود: این عظمت چنان بزرگ است که حتی تلاش شبانه روز ما نیز نمی‌تواند قطره کوچکی در برابر آن باشد.

به گزارش کاشان آنلاین،احمد دانایی‌نیا که در هنرستان دستمالچی و به مناسبت هفته میراث فرهنگی سخن می گفت در تجلیل از تلاش و فعالیت مدیران تاسیسات گردشگری کاشان نیز یادآور شد: مجموعه های بی شماری که در قالب اقامتگاه گردشگری در کاشان بنده در این مدت با افتخار با مدیران برخی از آنها دیدار و گفت و گو داشته ام حقیقتا به شکل دلسوزانه فعال اند و فرصت هر روزه نیز برای شنیدن روند فعالیت و دغدغه های آنان ناچیز است.

وی در ادامه با تاکید بر این جمله که کاشان به واسطه انبوه داشته های تمدنی و معماری خود،به درستی ایران کوچک است خاطرنشان کرد: این خانه ها که با عشق خالصانه معماران گمنام قدیم ساخته شده بود،روزگاری خاک می‌خوردند اما سالیانی است که خوشبختانه به همت شماری دلسوز و معمار گمنام، از زیر خاک برآمده و نگین این شهر شده اند و پرچم معماری کاشان را در جهان برافراشته اند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان تصریح کرد: شایسته است روند تاریخی و فنی احیای این خانه‌های ارزشمند ثبت و ضبط و در قالب کارگاه به دانشجویان و علاقمندان هنر معماری آموزش داده شود.

دانایی‌نیا با گسترده خواندن میدان و عرصه میراث تمدنی کاشان افزود: امروز متاسفانه بازار کاشان به شدت اوضاع آشفته و نابسامانی دارد و این گنجینه معماری و کهن اگر به کمک همه مسئولان و دغدغه‌مندان از وضعیت فعلی خارج نشود آینده خوبی برایش نمی‌توان متصور بود، لذا بنده از همه مسئولان،متخصصان، دلسوزان و فعالان میراثی کاشان تقاضامندم در بازآفرینی و تغییر اوضاع فعلی بازار کاشان یار و یاور ما باشند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: آب انبارهای کاشان و همچنین سقاخانه ها که بخشی لاینفک اما فراموش شده از هویت معماری و میراثی کشور هستند، نیز وضعیت خوبی ندارند و بلاشک این دو عنصر نیز شایسته توجه و عنایت دلسوزان حوزه میراث فرهنگی و البته بین دستگاهی است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان در ادامه لزوم پیوند ادبیات کهن ایرانی با مواریث تاریخی با هدف ممانعت از گسست فرهنگیِ بین نسلی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: امروز حقیقتا جای شاهنامه‌خوانی،سعدی‌خوانی و خوانش دیوان حافظ و خیام و دیگران بزرگان متقدم ادبیات ایران در خانه های تاریخی و اقامتگاه‌های گردشگری کاشان و در راستای پیش‌برد اهداف والای توسعه فرهنگی و میراثی کاشان خالی است.

دانایی‌نیا ادامه داد: در همین زمینه از مدیران اقامتگاه‌های گردشگری کاشان پیرو همین درخواست تقاضامندم به ما برنامه و ایده ارائه کنند تا با چنین اتفاقات مثبتی حوزه گرشگری کاشان بتواند در توسعه و تقویت عرصه‌های فرهنگی شهرستان جایگاه و نقش خود را به خوبی اثبات کند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته میراث فرهنگی افزود: این مراسم تجلیل و پاسداشت از سه ضلع مثلت میراث فرهنگی یعنی فعالان بخش مرمت و معماران دلسوز و گمنام، موزه داران و همچنین راهنمایان گردشگری است که با عشق و علاقه در راه معرفی تاریخ و تمدن یک شهر می کوشند.

در این آیین همچنین، سیف‌الله امینیان “مدیرکل پیشین میراث فرهنگی استان اصفهان” در سخنانی به تجلیل از جایگاه بزرگان و مفاخر حوزه معماری و میراثی شهرستان و کشور پرداخت و یاد و خاطره همه کوشندگان و تلاشگران این عرصه را گرامی داشت.

هاشمی طاهری “رییس شورای اسلامی شهر کاشان” نیز در سخنانی با برشمردن جایگاه تاریخی و تمدنی کاشان و پتانسیل های والای این منطقه در ایران و جهان گفت: کاشان در حوزه های مختلف ( تاریخ، علم، هنر، معماری،صنعت و .. ) در ایران و بلکه در جهان سرآمد است اما متاسفانه در بخش اختیارات دولتی و استانی به کاشان بی مهری می‌شود.

تجلیل از معماران و مرمت گران پیشکسوت، موزه داران فعال شهرستان (از جمله خانم زهرا جهانی مدیر موزه مردم شناسی برزک و دارای عنوان موزه برتر کشور در سال جاری ) و همچنین شماری از راهنمایان گردشگری فعال در ایام نوروز و موسم گلابگیری و اهدای لوح سپاس به آنان نیز بخش انتهایی این مراسم بود.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=5536

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.