تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ 16 ربيع أول 1446 Thursday, 19 September , 2024
3

تاکید بر جلوگیری از استقرار کارخانه سرب، در نشست شورای اسلامی شهرستان کاشان

  • کد خبر : 4864
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
تاکید بر جلوگیری از استقرار کارخانه سرب، در نشست شورای اسلامی شهرستان کاشان

در تازه‌ترین نشست شورای اسلامی شهرستان کاشان،راه‌کارهای جلوگیری از احداث کارخانه سرب با حضور رییس و اعضای این شورا،رییس شورای اسلامی استان و همچنین رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان و جمعی از فعالان حوزه محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش کاشان آنلاین، رییس شورای اسلامی شهرستان کاشان عصر یکشنبه در این نشست با بیان این که داستان جلوگیری از فعالیت کارخانه سرب،مسئله شهرستان است گفت:عزم و همت مسئولان شهرستان باید در ممانعت از ایجاد کارخانه سرب باشد چرا که کاشانِ صنعتی با همین اوضاع نفس هایش به شماره افتاده و دیگر کشش ایجاد صنایع آلاینده و مخل سلامتی مردم را ندارد.

جواد حاج قدیری افزود:در کاشان روزهای زیادی مدارس شهر به علت آلودگی هوا تعطیل می شوند،حال مسلم است که با ایجاد کارخانه سرب مشکلات این حوزه صدچندان خواهد شد.

رییس شورای اسلامی استان اصفهان نیز با بیان این که اردیبهشت سال گذشته و در شورای پنجمِ شهرستان آران و بیدگل موضوع نگرانی درباره فعالیت کارخانه سرب کاشان مطرح گردید یادآور شد: در آن زمان، چندین مجموعه از کشاورزان،شرکت ها و شورای شهر مشکات و یزدل و.. به نماینده دو شهرستان، فرماندار و رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان نامه هایی اعتراضی نوشته و متقاضی بررسی موضوع شدند.

به گفتۀ جواد توحیدی‌راد،رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان در آن مقطع متذکر شد ما هم با فعالیت این کارخانه مخالفیم و اگر نامه ها زیاد باشد مدیرکل می‌تواند قوی‌تر و بهتر به موضوع ورود کند.

وی با تاکید بر این که کارخانه سرب به واقع آلاینده است تصریح کرد:این مجموعه هیچ ارتباطی با توسعه پایدار ندارد و ضد محیط زیست است و با استقرار و فعالیت آن، هیچ موجودی توان زندگی و زیست در آن منطقه را نخواهد داشت.

رییس شورای اسلامی استان اصفهان، با این پیشنهاد که کارگروهی تخصصی متشکل از اعضای شورای شهرستان و اداره حفاظت محیط زیست و فعالان این حوزه برای این موضوع تشکیل شود یادآور شد:این کارگروه می تواند با استمرار دغدغه های خود جلوی ایجاد خیلی از صنایع آلاینده را در منطقه که ممکن است فردا در قمصر و نیاسر و برزک و .. در صدد ایجادشان باشند، بگیرد.

جواد توحیدی راد، با اشاره به این که درخواست مخالفت با احداث کارخانه سرب کاشان خطاب به مقامات ارشد استان توسط شورای اسلامی شهرستان هر چه سریع‌تر مکتوب شود افزود: چون رییس شورای اسلامی استان،استاندار است می توان از طریق این شورا موضوع را مطرح کرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان نیز در این نشست، با بیان این که محل کارخانه سرب، قبلا کارخانه تعطیل شده «پشم سنگ» بوده است، یادآور شد:مدیریت کارخانه سرب در حال حاضر مشغول ساماندهی و مرمت سازه های قدیمی آنجاست تا پس از پایان این فرایند، فعالیت کارخانه سرب آغاز شود لذا فعلا فعالیتی در حوزه سرب در این مجموعه برقرار نیست.

الهیار دولتخواه با اشاره به این که مدیر کارخانه سرب از ما درخواست مجوز کرده افزود: ما با فعالیت آنها موافق نیستیم اما با توجه به مباحثی که تحت عنوان رفع موانع تولید توسط مقامات بالادستی مطرح شده، ما خیلی نمی توانیم در موضوع برخورد با صنایع آلاینده ورود کنیم اما قطعا با ارجاع موضوع به مقامات استانی، شیوه برخورد تغییر خواهد کرد.

وی افزود: مدیریت کارخانه سرب می گوید ما پس از شروع فعالیت،بروزترین سیستم های کنترلی برای کاهش آسیب و آلودگی را نصب می‌کنیم ولی ما با قاعده کلی و اصل موضوع احداث کارخانه مخالفت کرده‌ایم.

در ادامه این نشست، ایمان سرانجام از جمعیت کویرسبز نیز با اشاره به دغدغه های این تشکل مردمی در اعلام مخالفت با احداث کارخانه سرب گفت: اخیرا با نامه نگاری با مسئول مدیریت بحران استان، امام جمعه کاشان، استاندار و ارسال شکایت به دادستان کاشان وارد فاز جدی ایجاد مانع بر سر فعالیت کارخانه سرب شده ایم.

وی افزود: محل این کارخانه با زمین های کشاورزی ۲۰۰ متر، با ندامتگاه جدید کاشان نیز حدود ۱۶۰۰ متر و با شرکت تولید محصولات لبنی هم کمتر از ۱۷۰۰ متر فاصله دارد و مشخص است که در کنار مجموعه های انسانی مستقر شده اما نکته اینجاست که نمی توان به نصب سیستم فیلتراسیون این کارخانجات امید بست چون مدیران این صنایع به دلیل هزینه بالا، از نصب آن خودداری یا در مواقع لازم آن را غیرفعال می کنند.

زکریا روحانی«پزشک طب سنتی» نیز در این نشست در سخنانی با اشاره به این که استقرار مکانی کارخانه سرب، در جوار کانون‌های زیست مردم واقع شده یادآور شد: زمین های کشاورزی و همچنین یزدل، مشکات، طاهرآباد، راوند و کارخانه شیر پاستوریزه در نزدیکی این کارخانه هستند و این برای سلامتی ساکنان آنها، زیان‌بار است.

وی با تاکید بر این که علاوه بر معضل پسماند و فاضلاب این کارخانه، آلایندگی سرب باعث کاهش بهره هوشی در کودکان می شود یادآور شد: سرب تاخیر مخربی نیز روی پوشش گیاهی دارد و این در حالی است که سرب سریع جذب بدن می شود و ۴۰ درصد در خردسالان و کودکان و ۱۰ درصد نیز در بزرگسالان دارای پتانسیل ورود و جذب به ساختار جسمی آنهاست.

روحانی با طرح این پرسش که چرا باید صبر کنیم تا جرمی رخ دهد و بعد جلویش را بگیریم گفت: سقف هوای کاشان برای آلودگی پر شده است و علاوه بر این در مباحثی مانند تغذیه و خوردن و آشامیدن تاثیرات مخرب کارخانه سرب روی محصولات کشاورزی انکارناشدنی است.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=4864

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.