تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024
3

به بهانه صد سالگی یک صدا

  • کد خبر : 8154
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۶
به بهانه صد سالگی یک صدا

«امین‌الله رشیدی» خواننده نوستالژیک رادیو در دهه های ۳۰ و ۴۰ وارد صدمین سال زندگی اش شد. امین‌الله رشیدی خواننده و‌ آهنگساز ایرانی، ۴ اردیبهشت سال ۱۳۰۴ در «راوند کاشان» به دنیا آمد. پدر وی كشاورز و مادرش شاعرزاده و شاعرمنش (دختر ادیب بیضائی كاشانی) بود.

کاشان آنلاین: رشیدی در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، با دختری اهل کاشان ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند دختر و پسر به‌ نام‌های ‌افسانه و صبا است

او در ضمن تحصیل، نقاشی قالی ایرانی را نزد استادان آن زمان، آقایان:محمد دبیر الصنایع و حسن نقشپور اراكی فرا گرفت و در زمانی كوتاه تا مرحله ی طراحی و ابتكار پیش رفت و در حین نقاشی نیز با مقدمات نوازندگی تار نزد نقشپور نامبرده كه تار را در نهایت شیرینی می نواخت ،آشنا شد و در سال ۱۳۲۵ به تهران نقل مكان یافت.

رشیدی از راه شنیدن صفحات گرامافون و آثار خوانندگان دهه ۱۳۲۰ رادیو ایران با ردیف آواز ایرانی آشنا شد.

آهنگ‌سازی و خوانندگی رشیدی در رادیو تهران از سال ۱۳۲۷ خورشیدی آغاز و تا پایان سال ۱۳۴۴ به‌طور پیوسته ادامه داشته و در مدت فعالیت در رادیو ایران حدود ۱۲۰ آهنگ ساخت. شعر برخی از ساخته‌هایش سروده خود اوست (مانند ترانه دریا)، اما آهنگ‌های وی بیش‌تر برای اشعار تورج نگهبان، بیژن ترقی، مهرداد اوستا، فریدون مشیری، رضا ثابتی، نظام فاطمی، ابوالقاسم حالت، نواب صفا، عبدالله الفت و پرویز وکیلی ساخته شده‌اند.

شیوه رشیدی در خوانندگی و آهنگ‌سازی، مرز میان سنت و نوگرایی است، به قول خودش حد وسط را انتخاب کرده ‌است. معروفترین آهنگ ‌وی افسانه است.

سفرنامه‌ای به نام «از کاشان تا کاناری» در سال ۱۳۷۲ از ایشان چاپ شده است و در سال ۱۳۸۱ کتاب عطر گیسو (خاطره‌ها و نغمه‌ها) را توسط انتشارات عطایی تهران منتشر کرد و سومین کتاب وی به نام ایران در رهگذر زمان در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسید.

حسین ایمانیان بیدگلی نیز کتابی با عنوان خاطره‌ها و یادداشت‌های امین الله رشیدی کاشانی را در سال ۱۳۹۸ منتشر کرد. از آلبوم‌های موسیقی وی عبارتند از: دلم تنگ است، افسونگر، من عشقم، عطر گیسو، چشم شب و بخت گمشده

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=8154

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.