تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024
3

برگزاری کارگاه «تاریخ کاشان به روایت یک باستان‌شناس»

  • کد خبر : 6721
  • ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴
برگزاری کارگاه «تاریخ کاشان به روایت یک باستان‌شناس»

کارگاه یک‌روزه «تاریخ کاشان به روایت یک باستان‌شناس» به ابتکار علی مولودی آرانی، (دکترای باستان‌شناسی و استاد دانشگاه کاشان) در روز‌های ۱۰ و ۱۱ فروردین (پنج‌شنبه و جمعه) برگزار می‌شود.

به گزارش کاشان‌آنلاین، مولودی آرانی با اشاره به برگزاری این کارگاه با همکاری پایگاه‌های میراث‌ فرهنگی سیلک و ویگل افزود: مهم ترین هدف این کارگاه که در آن تاریخ حضور انسان در کاشانِ فرهنگی از بیش از ۴۰ هزار سال پیش تا دوره قاجار گفته خواهد شد،آشنایی عمیق‌ترِ هموطنان با تاریخ و فرهنگ پهنه فرهنگی کاشان و ارائه روایتی متفاوت از حضور جوامع انسانی در این منطقه است.

وی یادآور شد: در کارگاه «تاریخ کاشان به روایت یک باستان‌شناس» به ترتیب روایت‌های تاریخی در موزه و محوطه سیلک، باروی سلجوقی کاشان، عصارخانه خانواده عصاری (لوکیشن فیلم مرگ یزدگرد بهرام بیضایی)، آتشکده شهر ساسانی ویگل و بقعه شاسوسا (خلوتگاه سهراب سپهری) با توضیحاتی در همان بنا انجام خواهد شد.

استاد باستان‌شناسی دانشگاه کاشان، با تاکید بر اینکه محوریت این گشت تاریخی بر ۵ محوطه و بنای شاخص گذاشته شده است، گفت:در سیلک، روایت هنگامه‌ای که انسان روستا و داس را بر دامنه‌ کوه‌ و سرنیزه‌ ترجیح داد و از سفالینه‌های شگفت و پررمزوراز تا بنای خشتی عظیم سیلک خواهیم گفت و در ویگل، از شهری کمترشناخته‌شده‌ و از یورش اعراب به ایران روایت خواهیم کرد، آن هم در آتشکده تازه‌کشف‌شده‌ای که تا سالیان دراز پس از حضور اعراب آتشش فروزان مانده است و بر فراز شهری مدفون زیر ماسه‌ها خواهیم ایستاد که در دل تاریخ گم شده است.

مولودی ادامه داد: در باروی شهر کاشان، روایت اوج شکوفایی کاشان از دوره سلجوقی تا دوره صفوی، قصه‌هایی از شهر سلجوقی تا سفالگران زبردست ایلخانی آن، از شهره‌شدن کاشان به دیبا و فرش تا مدفن شاه‌عباس کبیر؛ کنار برج و بارویی سترگ و تنومند، اما زخم‌خورده از گزند تاریخ روایت هایی بیان خواهد شد.

وی همچنین درباره عصارخانه خانواده عصاری نیز افزود: در میانه این روایت‌ها سری خواهیم زد به لوکیشن فیلم مرگ یزدگرد، در همان آسیابی که خون یزدگردِ بیضایی در آن ریخته شد و حالا پس از ۴۰ سال در همان‌جا از ایرانی خواهیم گفت که تا بوده تنگاتنگ با دشمنان پسِ خانه و استبداد اندرونی بوده.

به گفتۀ استاد باستان‌شناسی دانشگاه کاشان، در منزلگاه آخر یعنی شاسوسا نیز به خلوتگاه شاعر آب‌ها، سهراب، خواهیم رفت و آسمان را از بنای «شاسوسا» به نظاره خواهیم نشست، همانجا که سهراب “وزش سیاه و برهنه” را لمس کرده بود.

گفتنی است این کارگاه  نوروز سال گذشته نیز برگزار و با استقبال شهروندان کاشانی و گردشگران مواجه شد.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=6721

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.