تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ 18 ربيع أول 1446 Saturday, 21 September , 2024
0

با میزبانی دبیرستان معارف، جشنواره نقالی و روایت‌گری سیلک در کاشان آغاز شد+گزارش تصویری

  • کد خبر : 7598
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
با میزبانی دبیرستان معارف، جشنواره نقالی و روایت‌گری سیلک در کاشان آغاز شد+گزارش تصویری

نخستین جشنواره نقالی و روایت‌گری سیلک در کاشان، صبح شنبه با برپایی آیین افتتاحیه در دبیرستان غیردولتی معارف و اجرای یک نقالی در بخش رویش آغاز به کار کرد.

به گزارش کاشان آنلاین، در این آیین که رییس اداره فرهنگ و ارشاد کاشان، جمعی از اهالی و پیشکسوتان تئاتر شهرستان و کادر مدیریت و دانش آموزان دبیرستان معارف حضور داشتند، علاوه بر اجرای نقالی توسط نقال نوجوان خانم کوثر رحیمی، از رضا کریمی عراقی، پیشکسوت نمایش آیینی سنتی کاشان تقدیر شد.

رییس جشنواره نقالی و روایت‌گری سیلک در این آیین با اشاره به ریشه تمدنی و اصیل هنر نقالی در ایران گفت: اگر می خواهیم گسستی بیش از این میان فرهنگ و تاریخ و هویت کهن ما با نسل امروز رخ ندهد، ترویج هنر نقالی یک از ابزارهای این تفکر است.

اکبر رضوانیان افزود: اگر به زبان فارسی و حکیم توس به عنوان مروج و توسعه دهنده زبان فارسی در قرن‌های گذشته افتخار می‌کنیم، هنر نقالی را نیز باید پاس بداریم زیرا ابزار اصیل،سنتی و کهن انتقال فرهنگ و زبان و ادب فارسی است.

وی با تاکید بر اینکه کاشان بسترهای لازم برای برگزاری این جشنواره را دارا بود، یادآور شد: کاشان به عنوان شهر تاریخ و شهر گردشگرپذیر پیش از این هم میزبان جشنواره نمایش های آیینی سنتی بوده چرا که کاشان شهر هنر و دارای پتانسیل‌های رونق بیش از پیش صنعت گردشگری است.

رییس جشنواره نقالی و روایت‌گری سیلک ادامه داد: یکی از اهداف این جشنواره، تبیین و انتقال مفاهیم هنر نقالی به نسل کودک و نوجوان است و بر همین اساس امیدواریم با توجه به برگزاری شماری از اجراها در مدارس و محیط های عمومی منطقه کاشان، نقالان نوپایی از بین نسل امروزی به این هنر گرایش پیدا کنند.

در بخش دیگری از این آیین، فریبا گلابچیان موسس و مدیر دبیرستان غیردولتی معارف با ابراز خرسندی از میزبانی این دبیرستان از رویداد افتتاحیه نقالی و روایت‌گری سیلک گفت: هنر نقالی میراث گویشی و اصیل و کهن کشور ماست و با فرهنگ و زبان ما پیوند دیرین دارد.

این کارگردان حوزه تئاتر و نمایش کودک در تشریح جایگاه هنرمند حوزه نقالی افزود: نقال، تک‌گویی در این هنر را بر عهده دارد و پس از کسب تجربه و ارتقا به مرحله استادی، مرشد نامیده می شود.

در بخش دیگری از آیین، مسعود نوری‌فرد نقال و دبیر جشنواره نقالی و روایت‌گری سیلک، با تقدیر از همه حامیان جشنواره ابراز امیدواری کرد در پرتو میزبانی کاشان از این رخداد عرصه فرهنگ و هنر، شهر کاشی و گلاب با همگرایی بیشتر، باز هم شاهد چنین جشنواره هایی باشد.

وی افزود: کاشان شهر تاریخ و تمدن و اصالت است و هنر نقالی می‌تواند در این شهر با ثبات بیشتر،عامل انتقال و الهام بخش این هنر به سایر نقاط کشور باشد.

نوری‌فرد، فردوسی بزرگ و شاهنامۀ این حکیم فرزانه را چراغ راه و گنجینه و متن پربار هنر نقالی دانست و یادآور شد: گوهر زبان و ادب پارسی، در حیطه هنر و نمایش، جز با هنر نقالی انتقال نمی یابد.

همچنین در بخش دیگری از این رویداد، مهرزاد پورقاسم پژوهشگر حوزه ادبیات و فعال فرهنگی در سخنانی، هنر نقالی را از جهت انتقال مفاهیمی همچون زبان، فرهنگ و ادب کهن ایرانی به نسل نوجوان حائز اهمیت دانست.

وی در تشریح جنبه‌ها و ویژگی‌های هنر نقالی یادآور شد: نقالی به نوعی هم دستور چگونگی زیست مثبت و اخلاقی و بیان‌کنندۀ راه و روش درست زندگی است و هم دعوت کننده به خردمندی و تعقل و عملِ با درایت و هوشمندانه است و از طرفی در هنر نقالی، قصه و داستان‌های روزگاران کهن این سرزمین در قالب شعر بیان می‌شود.

به گفتۀ این پژوهشگر حوزه ادبیات و فعال فرهنگی، هنر نقالی علاوه بر اندوختۀ بالای لغات و کلام و واژه‌های زبان فارسی، پرورش‌دهندۀ روح پهلوانی و دلیری و جنگاوری و شجاعت و همچنین عامل انتقال اصول جوانمردی و اصل حقیقت‌جویی است.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=7598

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.