تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024
0

با ارسال متمم به یونسکو، سیلک جهانی می‌شود

  • کد خبر : 6717
  • ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
با ارسال متمم به یونسکو، سیلک جهانی می‌شود

بر اساس قوانین یونسکو، امکان ثبت جهانی سیلک با ارسال متمم به این نهاد فرهنگیِ جهانی وجود دارد.

به گزارش کاشان آنلاین، مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک کاشان با اعلام این خبر افزود: در قوانین یونسکو ، ثبت آثار و بناهایی که شاخص جهانی شدن دارند به صورت مجموعه مانند باغ های ایرانی و محوطه های باستانی ثبت جهانی می‌شود.

جواد حسین زاده ساداتی با تاکید بر اینکه سیلک باستانیِ کاشان همه ویژگی ها و شاخص های جهانی شدن را داراست یادآور شد: زیگورات چغازنبیل، شهر سوخته، محوطه های باستانی بیستون و شوش و .. دارای عنوان ثبت جهانی هستند و سیلک کاشان نیز با ارسال پرونده آن به یونسکو و در نظرگرفتن بند متمم می‌تواند به این لیست اضافه شود.

وی با بیان اینکه هنوز پرونده‌ای برای ثبت جهانی سیلک تکمیل نشده گفت: مهمترین معضل پیش پای این رخداد، صف نسبتا طولانی از چندین اثر تاریخیِ ایران برای ثبت جهانی است،ضمن اینکه هر کشور می‌تواند سالانه یک اثر جهت ثبت جهانی به یونسکو ارسال کند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک کاشان با اشاره به اینکه ۲۷ اردیبهشت سال آینده، دوران مدیریتم بر این مجموعه ۵ ساله می‌شود افزود: در این ۵ سال ساماندهی سیلک از حیث ساختمان‌های بخش اداری و حفاظتی، ایجاد نمایشگاه سیلک و تملک یک زمین برای ایجاد پارکینگ، پیگیری سند ثبتی سیلک و مهم‌تر از این موارد بحث جلوگیری از ادامه ساخت‌وسازها و آزادسازی املاک در حریم درجه یک با تشکیل هیئت امنای سیلک، اقداماتی بود که در این مدت انجام شد.

حسین زاده همچنین از ثبت جهانی سیلک و ایجاد «سایت- موزه سیلک» به عنوان دو وعده انجام نشده در این مدت نام برد و تصریح کرد: در مورد فرایند ثبت جهانی به دلیل صف طولانی و مواردی دیگر وعده نخست انجام نشد که بلاشک پیگیر این موضوع هستیم اما در مورد دوم برخی مشکلات اعتباری مانع از تحقق این وعده شد.

عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان ادامه داد: در سال جدید مهم‌ترین برنامه ما در سیلک، حل کردن مسئله احداث ۱۱۳ پلاک مجتمع مسکونی اداره دارایی در حریم سیلک است که امیدواریم این قضیه با روند حقوقی و اختصاص زمین معوض به بهترین شکل حل و فصل شود./ هفته‌نامۀ مردم سیلک

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=6717

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.