تاریخ : چهارشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۴۰۳ 15 ربيع أول 1446 Wednesday, 18 September , 2024
1

بازگشایی “کتابخانه ملک‌الشعرای بهار” در سرای عامری‌های کاشان+گزارش تصویری

  • کد خبر : 7537
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸
بازگشایی “کتابخانه ملک‌الشعرای بهار” در سرای عامری‌های کاشان+گزارش تصویری

“کتابخانه ملک الشعرای بهار”، شامگاه جمعه در آیینی با حضور آخرین فرزند محمدتقی بهار و شماری از اهالی فرهنگ و ادبیات در سرای عامری های کاشان بازگشایی شد.

به گزارش کاشان آنلاین، این کتابخانه با دارابودن فضای مخزن و قرائت‌خانه در فضایی جنب حیاط حوضخانۀ سرای عامری ها، شامگاه جمعه توسط “چهرزاد بهار”، دختر و آخرین فرزند محمدتقی بهار، ادیب و شاعر فرزانه و نامدار و معاصرِ کاشانی‌الاصل بازگشایی شد.

در این آیین، چهرزاد بهار، یادگار محمدتقی بهار در سخنان کوتاهی با ابراز خرسندی از حضور در این آیین، از تلاش همه فعالان و اصحاب برپاداشتن چنین مراسم و همچنین بازگشایی کتابخانه ملک الشعرای بهار در خانه ای که پدرش تابستان سال ۱۳۲۰ مهمان آنجا بوده، قدردانی کرد.

در بخش دیگری از این مراسم، سیف الله امینیان، چهره فرهنگی و مدیرکل پیشین میراث فرهنگی استان اصفهان در سخنانی با اشاره به نسب و تبار کاشانی خاندان بهار به ویژه محمد تقی بهار گفت: ملک الشعرای بهار گرچه متولد مشهد است اما تبارش از جانب پدری متعلق به کاشان است، چنانچه مرحوم حسین پرتو بیضایی، ادیب معاصر که علاقه فراوانی به کاشان داشت در شعر بلندی خطاب به ملک الشعرای بهار نسب و تبار کاشانی او را متذکر می شود و بهار نیز در پاسخ، بر این اصالت و تبار صحه می گذارد.

امینیان در ادامه با اشاره به برخی از خاندان های اصیل و نامدار در تاریخ کاشان یادآور شد: شیبانی ها، غفاری ها و ضرابی ها سه خاندان معروف از سلک فرهنگ و ادب و فرزانگی هستند و در این بین، خاندان بهار که در جنگاوری و شجاعت معروف بودند در زمان شاه عباس دوم از قفقاز راهی کاشان می شوند.

علی میرانصاری،نویسنده و از فعالان و دست اندرکاران مراسم نکوداشت خاندان بهار در سال ۹۵، نیز در سخنانی با اشاره به نکوداشتی که برای خاندان بهار در آن سال به میزبانی کاشان برگزار شد افزود: برگزاری کنسرت موسیقی روی اشعار ملک الشعرای بهار در باغ فین،برپایی نمایشگاه عکس های ملک الشعرای بهار و افتتاح کتابخانه ای با نام ایشان در سرای عامری ها از جمله برنامه‎های آن آیین بود اما در طول این سال‌ها به‌دلیل تغییر مدیریت‌ها در سرای عامری ها، ماجرای کتابخانه به سرانجام کامل نمی‌رسید اما امروز با مساعدت و همراهی مدیر سرای عامری ها، آقای ناظمی با رخدادهای حوزه فرهنگ و هنر، امشب شاهد بازگشایی”کتابخانه ملک الشعرای بهار” هستیم.

وی ادامه داد: درباره تامین کتاب جهت کتابخانه ملک الشعرای بهار از طریق دائره المعارف بزرگ اسلامی و همچنین بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و بنیاد زرین‌کوب، تاکنون ۶۰۰ جلد کتاب به کتابخانه ملک الشعرای بهار در سرای عامری‌ها اهدا شده است.

علاوه بر سیف‌الله امینیان، چهرزاد بهار، علی میرانصاری چهره‌هایی همچون دکتر اصغر دادبه، مهدی نوریان و عبدالرضا مدرس زاده نیز در این آیین درباره عشق و علاقه ملک‌الشعرای بهار به وطن خویش ایران و میهن‌دوستی این ادیب نامدار و فرزانه و همچنین سال‌های طولانی تلاش و کوشندگی محمدتقی بهار در حوزه شعر و ادب و نویسندگی به سخنرانی پرداختند.

 

 

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=7537

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.