تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ 16 ربيع أول 1446 Thursday, 19 September , 2024
8

این کتاب نه «فرش کاشان» است، نه در شأن مردم کاشان

  • کد خبر : 2571
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
این کتاب نه «فرش کاشان» است، نه در شأن مردم کاشان

امیرحسین ناظری؛

کاشان آنلاین : ن والقلم وما یسطرون

چند روز پیش کتابی به نام «فرش کاشان» به دستم رسید، پر زرق و برق. تالیف خانم شیرین صوراسرافیل که تا به حال چند کتاب با موضوع فرش منتشر کرده اند. ناشر هم کتابسرای میردشتی است.

در نگاه اول از این منظر که تا به حال درباره فرش کاشان کتابی درخور و شایسته منتشر نشده است، ضمن حیرت از بهای ۹۰۰ هزار تومانی کتاب، انتشار کتاب را به فال نیک گرفتم ولی هنگامی که آن را تورقی کردم و فهرست مندرجات آن را از نظر گذراندم خیلی زود متوجه شدم که در مقایسه با کتاب های بنیاد فرهنگ کاشان از نظر چشم نوازی و گرافیک و طراحی و صفحه آرایی در سطح بسیار پایینی است.

با یکی از دوستان که همکار بنیاد است تماس گرفتم و ایشان گفتند:

این ها که شما می گویید ظواهر کار است، ایراد اصلی این است که بانو شیرین صوراسرافیل با بنیاد قراردادی داشته که فرش کاشان را از منظر دانش نامه ای بنویسد. تمام امکانات نیز برای ۲ سال سفر ایشان به کاشان فراهم شد. همچنین امکان اقامت، برای شان آماده شد، امکان تماس ایشان و عکاس همراه شان با استادان فرش و اهل فرهنگ کاشان نیز برقرار شد ولی پس از ۲ سال کاری که به بنیاد تحویل دادند از استانداردهای مدنظر بنیاد پایین تر بود، بنابراین قرارداد ایشان فسخ شد.

هزینه های معنوی و مادی هم روی دست بنیاد ماند. عکس هایی هم که به سفارش بنیاد گرفته شده بود، بازگردانده نشد اما بانوی نویسنده با مبنا قراردادن آنچه که برای بنیاد نوشته بود و بنیاد البته به علت ضعف محتوا نپذیرفته بود، کتابی فراهم آورده است و از همه این ها بدتر با قیمت گزاف، اطلاعات سطحی و غلط مانند «چاپ عکس خانه طباطبای ها که آن را به نام تاجر بروجردی ذکر کرده است ».

همکار بنیاد همچنین اضافه کرد:

بانوی نویسنده در فسخ نامه قراردادش مواردی را متعهد شده ولی متأسفانه هیچ یک از آنها را اجرا نکرده است بنابراین عملش قابل تعقیب هم در وزارت ارشاد و هم در قوه ی قضاییه است. دوست بنیادی من بیشتر البته از این ناراحت بود که «فرش» نگین انگشتری کاشان است و میراث گرانقدری از مردم سخت کوش و هنرمند و هنرشناس کاشان و افسوس می خورد که چنین کتابی ذیل عنوان «فرش کاشان» منتشر شده که شأن مردم کاشان را به بازی گرفته است.

او اضافه کرد که :

بنیاد فرهنگ کاشان اگر می خواست ، در این ۲۶ سال کار و سرمایه گذاری «آن هم مستقل و بدون وابستگی مالی به نهادهای دولتی و غیردولتی» می توانست دست کم ۱۰ عنوان کتاب ذیل عنوان «فرش کاشان» منتشر کند که چنین نکرد. دست آخر این که بنیاد به مراجع ذیصلاح شکایت برده و تا استیفای حق و حقوق خود کار را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لزومأ در قوه قضاییه دنبال خواهد کرد. جا دارد به همشهریان گرامی کاشانی هشدار دهیم که سرمایه مادی خود را صرف خرید چنین کتاب هایی نکنند. بنیاد فرهنگ کاشان پژوهشی دامنه دار طی ۱۴ سال گذشته در خصوص پیشینه و وضع کنونی فرش کاشان با عکس هایی استثنایی که عمدتأ در خارج از ایران گرفته شده، را آغاز کرده که حاصل کار در آینده منتشر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=2571

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. جناب ناظریان لطفا سوابق خود را در زمینه فرش دستبافت کاشان بفرمایید بسیار مشتاقم بدانم که حضرت عالی حرفه و فعالیت شغلیتان چیست .

    • در این یادداشت، درباره موضوع تخصصی کتاب تعریضی از سوی نویسنده درج نشده، بلکه ابتدا پیرامون ظواهر و شکل و شمایل کتاب نکاتی درج شده و سپس فردی در بنیاد فرهنگ کاشان نیز توضیحات تکمیلی درباره عدم عمل به حقوق معنوی سفارش دهنده، یادآور شده است. توصیه می کنیم از جهت کیفیت و کمیت و محتوا مقایسه ای بین کتاب های منتشرشده پیرامون تاریخ کاشان که توسط بنیاد فرهنگ کاشان تاکنون راهی بازار نشر شده، با سایر کتاب های هم موضوع بفرمایید، تا بتوانید به قضاوتی درست دست یابید.
      البته ماجرای بی توجهی فرد نویسنده مورد اشاره، به حقوق معنوی بنیاد فرهنگ کاشان همان گونه که در یادداشت نیز درج شده، موضوع مهمی است.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.