به گزارش کاشان آنلاین، حضرت آیت الله یثربی با بیان اینکه حزن و اندوه و اشک و ماتم بر مظلومیت خاندان اهل بیت به ویژه در رثای شهادت أباعبدالله علیهالسلام در کربلا، موجب یادآوری فجایع روز عاشورا برای همیشه و برای همگان شده است، یادآور شدند: در محرم حزن و اندوه و اشک و ماتم بر مصیبت خاندان و ذریه پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه وآله در کربلا باید باشد، اما اینکه چرا فاجعه روز عاشوا رخ داد و تحلیل ریشه این جنایت و ظلم بینمونه در تاریخ نیز نباید فراموش شود.
ایشان با اشاره به گفتگوی امام حسن علیهالسلام قبل از شهادتشان با برادرشان حضرت امام حسین بن علی علیهالسلام گفتند: حضرت سیدالشهدا در این گفتگو، بر مظلومیت و مصیبت برادر خود اندوهگین بودند اما امام حسن علیهالسلام به ایشان یادآور شدند که من با مسمومیت از این جهان وداع میکنم اما طرز شهادت تو و عمق جنایتی که بر یارانات در کربلا و آنچه بر اهل بیتات بعد از واقعه کربلا خواهد رفت، در تاریخ و چه در گذشته و چه آینده نمونه ندارد اما خونی که از تو و یارانات بر زمین کربلا میریزد، اسلام را بیمه خواهد کرد.
فقیه برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بیرحمی و نهایت خشونت و جنایت بر سیدالشهدا و یاران و اهل بیت ایشان، یک بعد فاجعه کربلاست، افزودند: بعد دیگر و موضوع قابل بررسی دیگر درباره نهضت عاشورا، عبرتها و آثار و نتایج و ثمراتی است که از پس این واقعه هولناک و جنایب بزرگ حادث شد و آن پی بردن به عمق گمراهی و جهل عمیق کسانی بود که خود را نماد مسلمانی و پیرو رسول مکرم صلی الله علیه و آله می دانستند اما با قصد قربت برای شهادت فرزندش حضرت سیدالشهدا علیهالسلام به کربلا آمدند.
معظم له در تحلیل چرایی رخ دادن فجایع روز عاشورا یادآور شدند: از واقعه غدیر تا شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله ۷۰ روز گذشت اما چه شد و چه انقلابی رخ داد که قدرت طلبان توانستند به نام مکتب خلافت، اصل مسلمانی را به محاق ببرند و اسلام دروغین و جعلی و نفاق و دورویی و بی عدالتی و رذالت با ظاهر و پوستین اسلام را زیر لایه ای از کفر نهادینه کنند.
حضرت آیت الله یثربی با بیان اینکه اسلام دروغین و منافقانه توسط بنی امیه تثبیت شد، افزودند: پس از شهادت امیرالمومنین علیهالسلام که حدود ۵ سال حکومت کردند، مکتب اسلام اصیل به کلی به حاشیه رفت و بنیعباس نیز که پس از بنیامیه به نام اسلام به حکومت رسیدند، بدتر و سختتر از بنیامیه، چنان بر مردم حکومت کردند که بسیاری آرزویشان این بود از عدل شعاری بنیعباس به ظلم بنیامیه بازگردند.
ایشان با بیان اینکه در عصر معاویه و یزید، طبقه به اصطلاح عالم دانشمند جامعه، وابسته و تحت اوامر حکومت بود تصریح کردند: حضرت سیدالشهدا علیهالسلام در خطبهای غرا خطاب به این گروه علیه ظلم و جور و انحراف دین سخن میگویند و به آنها تاکید می کنند چون نگران ثروت و مقام خود هستید، علیه بیداد و ظلم حاکمیت سخن نمیگویید.
فقیه برجسته حوزه علمیه قم ادامه دادند: دسته نوظهور دیگری در جامعه عصر معاویه و یزید هستند که اصحاب پیامبر و تابعین را درک نکردهاند اما تربیت شده همان به اصطلاح عالمان و دانشمندان تحت نفوذ حکومت هستند که به عنوان بلندگوی قدرت، معتقدند هر جا حق هست حکومت هم هست و حق مساویست با قدرت.
معظم له یادآور شدند: متاسفانه همین امروز هم همین تفکر که هر که قدرت دارد، منطق و حق نیز نزد اوست، برقرار است و عده ای میگویند ربا و اختلاس و بیعدالتی چون در جامعه و حکومت اسلامی رخ میدهد اشکالی ندارد و توسعه همین تفکر متاسفانه باعث شده که بخشی از جامعه مانند نسل نوجوان، به کلی از دین و معتقدات عبور کنند.
حضرت آیت الله یثربی با تاکید بر اینکه هرگز نمیتوان ارزش و معنویت را به زور به جامعه قالب کرد افزودند: بجای آوردن نماز و روزه در کنار رعایت اخلاق و انسانیت ارزش و جایگاه پیدا میکند.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شدند: همان وارونه انگاری از اصل دین و ارائه مفاهیم جعلی از معارف اسلام که پس از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله توسط قدرت طلبان رخ داد، امروز هم توسط برخی معممین که اسلام را منطبق با رفتارهای نادرست حکومت معرفی میکنند و آن را منهای اخلاق میدانند یا برای تعالیم دینی اصالتی در قبال قدرت قائل نیستند، توسط تریبونهایی مانند صداوسیما ترویج میشود.