تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ 17 ربيع أول 1446 Friday, 20 September , 2024
1

هنر نقالی فقط قصه گفتن نیست بلکه بر شخصیت، باور و افزایش اعتماد به نفس نیز تاثیر دارد

  • کد خبر : 7556
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۷:۰۰
هنر نقالی فقط قصه گفتن نیست بلکه بر شخصیت، باور و افزایش اعتماد به نفس نیز تاثیر دارد

استاد و بازیگر نمایش‌های آیینی و سنتی در آیین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره نقالی و روایت‌گری سیلک گفت: امروزه لازم است تا در همه مدارس، هنر نقالی که دارای اصالت ایرانی و با فرهنگ و سنن ما پیوند دارد، آموزش داده شود.

به گزارش کاشان آنلاین، داود فتحعلی بیگی که در محوطه باستانی سیلک با حضور هنرمندان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ، هنر و صنعت گردشگری سخن می گفت افزود:  هنر نقالی ریشه در تاریخ و فرهنگ و آداب ما دارد و رونق آن، حمایت هر بیشتر مسولین فرهنگی کشور و مردم به این هنر تاثیرگذار را می‌طلبد.

وی با یادکردی از استاد بهرام بیضایی ایشان را یک معلم واقعی دانست و یادآور شد: بیضایی بزرگ تنها کسی بود که در زندگی‌اش ریشه توجه به نمایش های آیینی و سنتی را در ذهن و قلبش کاشت و سالهاست که در این مسیر تلاش و تدریس می‌کند.

استاد و بازیگر نمایش‌های آیینی سنتی با اشاره به خاطرات ماندگاری که از استاد بهرام بیضایی در دوران تحصیل خود به یاد دارد، به تذکر ایشان در درست‌نویسی و ایجاز‌نویسی در ادبیات نوشتاری اشاره و تصریح کرد: افتخار و حقیقتی که جامعه تئاتری و هنری کاشان نباید فراموش کند این است که در این منطقه،چهره‌ای به نام بهرام بیضایی ریشه کاشانی دارد.

فتحعلی بیگی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هنر نقالی فقط قصه گفتن نیست و امروزه روانشناسان بزرگ، روی تاثیر شگرف آن بر شخصیت، باور و افزایش اعتماد به نفس توجه دارند.

وی ادامه داد: با نگاه کاربردی و کارکردی، هنر نقالی را باید مورد توجه قرار داد که یکی از کارکردهای آن را می‌توان درمان دانست و می شود به واسطه آن، روی رشد شخصیتی نوجوانان و افزایش اعتماد به نفس در گفتگو‌ها کار جدی کرد.

این بازیگر تئاتر همچنین با تاکید بر لزوم توجه جدی به بحث آموزش هنر نقالی گفت:شایسته است که هنر اصیل نقالی در همه مدارس آموزش داده شود برای اینکه معرفت و انسانیت و دفاع از وطن را تقویت می‌کند که البته هنرهای دیگر هم به نوعی نقال هستد آن هم نقال مدرن!

فتحعلی بیگی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره نقالی و روایتگری سیلک در کاشان، آن را بسیار مهم، موثر و مبارک دانست و افزود: این جشنواره می تواند روی خانواده‌ها تاثیر خوب و مثبت داشته باشد و لذا به سهم خود از همه کسانی که به شکل گیری این جشنواره کمک کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=7556

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.