تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ 16 ربيع أول 1446 Thursday, 19 September , 2024
0

علت پیشرفت سینمای ایران در دنیا بدلیل نقش تاثیرگذار «سینما سیار» است

  • کد خبر : 8579
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰:۰۱
علت پیشرفت سینمای ایران در دنیا بدلیل نقش تاثیرگذار «سینما سیار» است

عضو‌ هیئت علمی دانشگاه‌ هنر اصفهان در دومین سالانه روز ملی سینما با موضوع «سینما سیار در کاشان»گفت: فلسفه وجود سینما سیار برای نمایش فیلم در روستاها بود و بسیاری از فیلمسازان ایران علاقه خود به این‌‌ هنر را با دیدن فیلم از سینما سیار پیدا کردند.

به گزارش کاشان آنلاین، مجید فدایی که در آمفی تئاتر هتل سرای عامری‌ها سخن می گفت، افزود: اولین فیلم متحرک در جهان بواسطه سینما سیار در کافه ای در پاریس به‌ نمایش گذاشته شد و پس از آن کم‌کم سالن‌های سینما ساخته شدند.

نویسنده کتاب «تاریخ سینما سیار در ایران» تصریح کرد: این روش برای اولین بار توسط روس ها قبل از جنگ جهانی و برای مقاصد سیاسی و تأثیرگذاری فرهنگی برای جدایی شمال ایران در راستای جلب نظر  دهقانان به نمایش گذاشتند.

وی در ادامه افزود: همزمان با روس ها در شمال ایران، انگلیسی ها هم در جنوب ایران برای نزدیکی مردم به خودشان با سینما سیار فیلم نمایش می دادند و‌ این‌ کار تا پایان جنگ جهانی دوم ادامه داشت.

عضو‌ هیئت علمی دانشگاه‌ هنر اصفهان با بیان اینکه موثرترین جریان سینما سیار را‌ در ایران آمریکایی ها داشتند، گفت: بعد از روس ها، آمریکایی ها بویژه بعد از کودتای سال ۳۲ جریان بخش سینما سیار در ایران دست گرفتند و با تولید فیلم‌های آموزشی، داستانی و  معرفی شهرها و‌ آثار تاریخی نقش آفرینی کردند.

فدایی در ادامه اظهار داشت: بعد از دهه ۴۰ با خروج آمریکا از جریان سینما سیار ، دولت ایران بواسطه تشکیل وزارت فرهنگ و‌هنر در این‌ حوزه مستقل شد و نسبت به ساخت فیلم و پخش آن در روستاهای ایران اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان مبارزات انقلاب، مبارزان علیه شاه با پخش فیلم های هشت میلی متری در مساجد از ظرفیت سینما سیار استفاده می کردند و حتی بعد انقلاب و در جبهه های جنگ سینما سیار نقش مهمی ایفا می کرد تا اینکه تا اوایل دهه ۷۰ با آمدن ویدیو کم کم دستگاه های آپارات بلااستفاده شد و‌ سینما سیار کارکرد خود را از دست داد.

این پژوهشگر سینما با اشاره به وجود آثار، اشیا و اسنادی از سینما سیار در کاشان گفت: برای نوشتن کتابم با عنوان تاریخ سینما سیار در ایران در مدت هشت سال هیچ‌ سندی از کاشان پیدا نکردم ولی با توجه به وجود آثاری از این جریان در موزه ای در کاشان جایگاه و اهمیت این شهر به خوبی دیده می شود.

فدایی تاسیس موزه‌ فرهنگ عکاسی و فیلم‌ کاشان‌ را اتفاقی بی نظیر در ایران دانست و گفت: در ایران موزه ای با این‌محتوا و‌ ظرفیت نداریم و راه اندازی این موزه در تاریخ‌ سینمای ایران اثر گذار خواهد بود و جایگاه کاشان را تغییر خواهد داد.

دومین سالانه‌ روز ملی سینما ایران‌ با عنوان‌ «سینماتوگراف» با موضوع سینما سیار در کاشان  توسط موزه فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان با حضور علاقمندان به هنر هفتم در سالن‌آمفی تئاتر  سرای تاریخی عامری ها برگزار شد.

 

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=8579

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.